Mediene tilfredsstiller ikke

Forbrukernes årlige dom er klar.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Hvert år gjennomfører Norsk Kundebarometer ved BI en undersøkelse hvor de spør forbrukerne hvor fornøyde de er med bedrifter. Blant mediebedriftene som leverer redaksjonelle tjenester, er det få lysglimt.

Kundebarometeret har to topplister; den første listen, som forteller noe om tilfredsheten ved bedriften, er Aftenposten den beste i medieklassen på 39. plass av 194 bedrifter med 75,1 poeng. Finn.no kommer riktignok langt foran på 10. plass med 80,8 poeng, men har ingen redaksjonell tjeneste.

Noe under pari

Fra Aftenposten er det et langt fall ned til neste mediebedrift. På 151. plass finner vi Dagens Næringsliv med 66,9 poeng, et stykke foran VG som havnet på en 169. plass med 64,2 poeng.

Finansavisen er ikke langt fra bunnen på 190. plass med 58,1 poeng, mens Dagbladet kommer på jumboplass med 51,9 poeng.

Gjennomsnittet er på 70,7 poeng.

Bedre lojalitet

På lojalitetslisten er situasjonen en annen. Da klatrer Aftenposten til 29. plass med 84,4 poeng, mens VG er oppe på en 90. plass med 79,6 poeng.

Dagbladet har her gått forbi både Dagens Næringsliv (187. plass) og Finansavisen (193. plass). Dagbladet havner på 179. plass med 69,1 poeng.

På denne listen var snittet på 78,4 poeng, altså kun to mediebedrifter som lå over gjennomsnittet.

Powered by Labrador CMS