Schibsted taper store annonseinntekter på papir. Men driftsresultatet for 3. kvartal er i tråd med forventningene. Foto: Kathrine Geard
Schibsted taper store annonseinntekter på papir. Men driftsresultatet for 3. kvartal er i tråd med forventningene. Foto: Kathrine Geard

Schibsted tapte 100 millioner annonsekroner

Nedgangen i reklamepenger på papir var på 12 prosent i tredje kvartal. Konsernet beskriver «ytterligere svekkelse» i oktober.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det kommer frem av regnskapstallene for tredje kvartal, som Schibsted la frem i en børsmelding onsdag morgen. Det er konsernets mediehus samlet som ser nedgangen på 100 millioner kroner annonsekroner.

Omstilling

– Mediehusene preges av en fortsatt strukturendring og rask overgang fra papir til internettmedier og digitale plattformer, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i børsmeldingen.

– Endringsprosessen er krevende for mediehusene og for våre ansatte, men det er av stor betydning at prosessen fortsetter med full styrke. Vi venter at strukturendringene og vår omstillingsprosess vil føre til lavere marginer for disse virksomhetene enn det vi har sett de senere årene, hete det i meldingen.

Han legger til at konsernets markedsandeler øker i det digitale markedet samtidig som papirinntektene går kraftig ned.

Økte inntekter

Kvartalsresultatet viser at konsernet samlet fikk inntekter på 3,5 milliarder kroner i tredje kvartal. Det er en oppgang fra knapt 3,4 milliarder kroner i samme periode i fjor.

Driftsresultatet (EBITDA) endte svakere til tross for økte inntekter. Dette resultatet ble på 514 millioner kroner i år mot 522 millioner kroner i tredje kvartal i fjor.

Så langt i år øker Schibsted inntektene fra 10,6 milliarder kroner i de tre første kvartalene i fjor til knapt 11 milliarder kroner i samme periode i år. 

Konsernet oppgir en driftsmargin på 15 prosent i 3. kvartal, som er uendret fra i fjor. Så langt i år er marginen imidlertid ned ett prosentpoeng til 14 prosent fra i fjor.

Om resultatet sier konsernsjefen at den underliggende resultatutviklingen er stabil sammenlignet med i fjor.

– Det er tilfredsstillende i et utfordrende og dynamisk
mediemarked, heter det fra Ryssdal i meldingen.

Driftsinntektene for Schibsted Norge gikk ned fra 1,53 milliarder kroner til i 3. kvartal i fjor til 1,5 milliarder kroner i år. Driftsresultatet er ned 21 prosent fra 219 millioner kroner i fjorårets kvartat. I år ble driftsresultatet på 173 millioner kroner

For året så langt er driftsresultatet ned 19 prosent fra 709 millioner kroner i fjor til 595 millioner kroner hittil i år.

Ifølge nettstedet iMarkedet er resultatet på linje med forventningene.

Svakt i abonnementsaviser

Abonnementsavisene, som inkluderer Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad, hadde driftsinntekter på 925 millioner kroner i tredje kvartal mot 958 millioner kroner i samme periode i fjor. 

Driftsresultatet er kraftig ned fra 105 millioner kroner i fjor til 60 millioner i år. Det er en nedgang på nesten 43 prosent. 58 av de 60 millioner kronene kommer fra printvirksomheten, mens de resterende to millioner kommer fra onlinevirksomhet. 

Hittil i år har abonnementsavisene et driftsresultat på 303 millioner kroner mot 413 millioner kroner i de tre første kvartalene i fjor. 

Svakere i VG

Også VG opplever svikt i inntektene på papir. Her går disse inntektene ned fra 381 millioner kroner i tredje kvartal i fjor til 361 millioner kroner i år. Det er en nedgang på fem prosent.

Samtidig fortsetter veksten i onlineinntektene. I tredje kvartal i år var disse på 106 millioner kroner mot 81 millioner kroner i fjor. 

VG fikk et driftsresultat på 86 millioner kroner i tredje kvartal mot 89 millioner i fjor. 31 prosent av dette kommer fra onlinevirksomheten, noe som er en oppgang fra 22 prosent i samme periode i fjor.

Fortsetter rubrikkinvesteringer

Ryssdal fremhever for øvrig en positiv utvikling i konsernets rubrikkvirksomhet. Han sier i børsmeldingen at inntektsveksten for nettrubrikk var på 16 prosent i 3. kvartal.

– Det franske nettstedet Leboncoin.fr fortsetter å øke både i popularitet og lønnsomhet, og er den viktigste vekstdriveren. Samtidig er jeg glad for at nettstedene i Norge og Sverige også fortsetter å utvikle seg godt, med høy vekst og gode marginer.

Videre heter det at konsernet skal fortsette å investere tungt i å rullet ut rubrikk-konseptene i nye markeder. 

– Den positive utviklingen i nøkkelmarkeder som Brasil, forsterker vår tro på at investeringene vil gi god avkastning over tid.

Powered by Labrador CMS