VG +, iPad20110210
VG for drøyt én femti dagen
VG+ til halv pris av Aftenposten.
Etter å ha gitt leserne en liten smakebit av iPad-versjonene sin, setter VG opp betalingsmurene fra neste uke, en knapp måned etter Aftenposten gjennomførte det samme.
Det er stor avstand på prisen mellom de to produktene. VG+ opererer med ukes-, måneds- og årsabonnement som innebærer at dagsprisen ligger mellom 1,93 og 1,64 kroner per dag.
Stor forskjell
Aftenposten kan i enkelte av sine tilbud matche VG+, men da må man fra før av være abonnent og få avisen levert på døren minst seks dager i uken. Løssalgsavisen VG har ingen slike bindinger, dermed er det mest naturlig å sammenligne prisen på Aftenpostens digitale tilbud for dem som ikke holder papiravisen.
Med et abonnement til 99 kroner (VG+ koster 59 kroner i måneden red.anm.) blir dagsprisen til Aftenposten 3,3 kroner per dag. Aftenposten har ikke et årsabonnement slik VG opererer med.
Flere utgaver
Aftenposten kan på sin side skilte med at de kommer i to utgaver. Da kommer dagsprisen på 1,65 kroner pr. utgave. VG dropper sine to daglige utgaver. Når de begynner å ta betalt for sin iPad.
Utgavesjef Espen Olsen Langfeldt sa til Journalisten i begynnelsen av mai at de regner med at 90 prosent av brukerne forsvinner når betalingsmuren settes opp. I så fall betyr det at VG+ sitter igjen med rundt 3000 ukentlige brukere. Kjøper disse årsabonnement, betyr det at VG+ vil ha i underkant av 1,8 millioner kroner i driftsinntekter.
Tap i noen år
Direktør Tor Jacobsen i VG Mobil forteller at det ikke er forventet noe overskudd på VG+ med det første. Neppe i år, og trolig heller ikke neste år.
– Dette er et marked som tar tid å bygge opp, så det blir ikke butikk med det første, men vi tror dette kan bli veldig stort på sikt.
Jacobsen avviser ikke regnestykket som tilsvarer 1,8 millioner kroner i abonnementsinntekter og sier han ikke kan kommentere budsjettall. Det han derimot kan fortelle er at annonseinntektene vil bli værende VG+ sin største inntektskilde en god stund fremover. Han forteller at det er høyere betalingsvilje på iPad enn det er på noen annen digital plattform.
Flere apper
I tillegg kommer det subsidiering av VG+ fra andre apper VG-huset lanserer.
– I løpet av sommeren kommer VG Helg, og så har vi flere apper som venter.
VG har lansert en digital tv-guide som er tilgjengelig som app. Det har de ifølge Jacobsen allerede tjent halvannen million kroner på.
– Det blir mer fragmentert, og vi kan pakke det inn i løsninger som brukerne er interessert i.
Hverken VG eller Aftenposten har så langt noen løsning for husholdninger som har flere enn én iPad. Dermed blir det byttehandel i overskuelig fremtid.