Skjermdump fra Aftenposten.no.
Skjermdump fra Aftenposten.no.

– Vi er best i Norden

Aftenposten fokuserer hardt på levende grafikk og interaktivitet.

Publisert Sist oppdatert

Det siste året har Aftenpostens nettutgave presentert stadig flere artikler med interaktivite elementer, som tidslinjer, grafikk som beveger seg og lyd til stillbildene. Og det blir mer av det neste år.

– Forstås bedre

– Ja, det blir veldig mye mer. Dette året har vi jobbet med å legge grunnlaget, men vi kommer til å fortsette satsingen og har en hel del saker som er blinket ut til slik bruk, sier multimediejournalist Eirik Wallem Fossan.

Fossan er en av tre multimediejournalister som sitter i redaksjonen og arbeider fram den nye grafikken.

Se eksempler her.

Blant sakene de tre har laget i det siste, er oversikt over piratangrepene i Adenbukta, livet til Anne-Cath. Vestly og dødsbrannen i Urtegata.

Fossan forteller at tanken bak grafikken er at brukerne til Aftenposten skal kunne stille egne spørsmål til sakene og finne svarene i fremstillingen.

– Det er forskning som sier at komplekse saker forstås bedre når de forklares skritt for skritt og med grafikk, sier Fossan, som også er Flash-utvikler.

Kommersielt

Fossan tror det også er kommersielt interessant for nettaviser å utvikle grafikk av denne typen. Han viser til at jo mer multimedia som tilbys, desto lenger blir brukerne inne på nettsiden.

– Kanskje burde det vært den nye målingen – hvor lenge er brukerne på nettsidene?

Nettredaktør Frank Gander forklarer at selv om det har kostet en del i form av mennesker bundet opp med utviklingen, blir det å gi full gass fremover. Han forklarer at Aftenposten vil dyrke den digitale fortellerteknikken og utnytte potensialet ytterligere i løpet av 2009.

Gander utelukker ikke at verktøyene de har utviklet kan tilbys til andre norske nettaviser.

– Det kan godt være, det er klart at det krever at mediehusene har fokus på dette og vil ansette spesialister. Dette er ikke teknologi vi på død og liv vil holde på selv, sier han.

Best?

Både Gander og Fossan renner over av entusiasme for grafikken. Gander forteller at det virker som brukerne liker muligheten til å få både dybde og bredde gjennom de forskjellige virkemidlene.

– Per nå synes jeg vi er best i Norden på dette. Flere utenlandske mediehus har vært på besøk for å studere det vi gjør. Og den trioen som har dette som daglig arbeid, gjør en kjempejobb.

Powered by Labrador CMS