Mener NRK krysser stofftyveri-grensen

Tok 14 av 16 sitater fra eksklusivt Knut Tørum-intervju.

I forrige uke kunne fortelle om Agderposten som trakk en klippssak om skolebråk ved Bogstad skole. Arendalsavisen trakk artikkelen etter at Jon Gelius påpekte feil i artikkelen.

– Saken var ikke viktig nok for oss til at vi ville gå inn i den på selvstendig grunnlag, oppgir ansvarlig redaktør Morten Rød om årsak til at sitatsaken ble trukket.

Brukte nesten alt

Sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen opplevde sitatjournalistikken fra et annet hold. Der satte NRK større pris på journalistikken deres enn han selv liker. I hvert fall er han usikker på om han skal sende en regning til NRK Sørlandet etter at de forsynte seg rått fra et lengre eksklusivt intervju avisen hadde med nylig avgåtte Start-trener Knut Tørum. Da Ljøstad ble gjort oppmerksom på det, var 14 av 16 sitater fra deres artikkel brukt av NRK.

Ljøstad forklarer at Knut Tørum er viktig kar på Sørlandet. Han er i nyhetsbildet og når Fevennen får et eksklusivt intervju med mannen like etter at han har trukket seg som trener i Start, burde det ha ringt ei bjelle i NRKs redaksjon før de begynte å klippe saken.

– Så har vi helt sikkert våre svin på skogen. Det er jeg hellig overbevist om. Men her er det snakk om et intervju hvor 14 av 16 sitater er gjengitt direkte. De har til og med tatt spørsmålene våre slik at det ser ut som en dialog. Det er over alle grenser av hva som er stofftyveri.

Regninger og retningslinjer

Ljøstad forteller at de heller ikke i Fevennen har egne retningslinjer for å klippjournalistikken, og sier at heller ikke de står igjen frie for feil. Derfor etterlyser han en diskusjon i bransjen rundt nettopp klippjournalistikken, for Ljøstad opplever et behov for å etablere felles retningslinjer.

– Kommer du til å sende regning til NRK for brudd på opphavsretten?

– Jeg vurderer det, men er usikker på om det hjelper. Motivet mitt er ikke å hente inn penger, men skape debatt. Likevel har vi snakket om vi skal sende regning eller ei. Vi får se.

Saken om Tørum ble klippet hardt ned etter at Ljøstad tok kontakt med sjefen på distriktskontoret, Anders Sårheim. For journalisten mente han hadde gjort riktig siden han hadde henvist til Fevennen.nos forside.

Det ble lenket til artikkelen

NRK Sørlandets Anders Sårheim befinner seg på ferie og sier til Journalisten at han derfor ikke har kunnet følge alle skrittene i klippingen. Han forteller at journalisten i NRK hadde skrevet en artikkel basert på intervjuet i Fevennen, og lenket til originalartikkelen.

– Det var ikke vanskelig å se at det var brukt i meste laget da vi ble gjort oppmerksomme på det. Også vi opplever at vårt innhold blir brukt uten å sitere eller at det er lenket opp. Dette er på mange måter nybrottsarbeid og kjøreregler er ikke nedfelt noe sted.

Rutinene sviktet

Sårheim sier at NRKs nettjournalister ved at det er vanlig praksis at de lenkes til opphavet, og selv om det lenkes og henvises er det ikke bare å klippe slik som det ble gjort i den aktuelle saken.

– Hva har skjedd her? Manglende regler eller sviktende rutiner?

– Jeg vil kalle det sviktende rutiner og mangel på tydelige kjøreregler.