Feilaktig Amelie-sak gikk landet rundt

20 minutter på nettet var nok til at Agderpostens uriktige sak ble gjengitt landet rundt. Bare én redaksjon dobbeltsjekket opplysningene hos kilden.

Publisert Sist oppdatert

Mandag morgen slapp Agderposten en nyhet som ga ekstra krutt til Maria Amelie-saken: En narkosiktet mannlig asylsøker var blitt sluppet fri fra asylfengselet på Trandum for å gjøre plass til Maria Amelie, og nå var han forsvunnet.

Saken, som var basert på en anonym kilde i politiet, ble plukket opp av NTB og publisert i en rekke lokalaviser. NRK, Aftenposten og VG siterte Agderposten i egne versjoner av saken. Problemet var bare at opplysningene viste seg å ikke stemme. Ingen ble løslatt for å skaffe plass til Maria Amelie, som satt på en kvinneavdeling med ledig plass. Mannen hadde dessuten ikke forsvunnet, men meldt seg for politiet.

Se Agderpostens opprinnelige artikkel her, og den oppdaterte versjonen her.

– Oppsiktsvekkende

Ansvarlig redaktør Morten Rød i Agderposten sier de først la ut saken klokken 09.02.

– Den var basert på det vi mente var gode kilder. Vi hadde ennå ikke fått snakket med Politiets utlendingsenhet (PU), men følte saken var såpass oppsiktsvekkende at vi valgte å gå ut med den.

Et kvarter senere ringte politijuristen fra PU. Det ble da klart at direktekoblingen mellom den narkosiktede asylsøkeren og Maria Amelie var feil. Det ble umiddelbart rettet opp. En time senere ringte pressesjefen i PU og fortalte at asylsøkeren hadde meldt seg for politiet.

Dagbladet sjekket

Ifølge Rød ble saken oppdatert 10 – 12 ganger i løpet av de to første timene etter publisering. Likevel ble den opprinnelige, feilaktige versjonen, som skal ha ligget ute i 20 minutter, spredt til andre nettaviser. Det eneste mediet som skal ha ringt for å dobbeltsjekke opplysningene, var Dagbladet.

– Jeg føler at tiden den gale versjonen lå ute var akseptabel, men så begynner jo sitatmaskinen å rulle. Da er det lite vi kan gjøre. Vi undret oss over at NTB valgte å trekke artikkelen istedenfor å oppdatere med presis informasjon, slik de bruker å gjøre i egne saker. Vi når dessverre ikke ut til alle.

Grunnlaget borte

Nyhetsredaktør Ole Kristian Bjellaanes i NTB forklarer at de besluttet å trekke hele artikkelen fordi de mente selve grunnlaget for den var borte. Den ble trukket etter rundt tre timer, da de ble gjort oppmerksom på at koblingen mellom Maria Amelie og den narkosiktede asylsøkerens plass på Trandum var feil.

– Når det ble godtgjort at de to sakene ikke hadde noe med hverandre å gjøre, var vår vurdering at det ikke lenger var grunnlag for saken vi hadde skrevet.

Bjellaanes sier NTB vedkjenner seg ansvar for at fakta ikke ble sjekket bedre.

– Man kan spørre om vi burde dobbeltsjekket dette, spesielt ettersom kilden var anonym og det er en kontroversiell sak. Vi valgte i dette tilfellet å stole på kilden, men burde ideelt sett ha sjekket opplysningene.

Endret tittelen

Det virker som flere av nettavisene ikke er enig med NTB i at grunnlaget for saken ble borte. Istedenfor å dementere opplysningene i artikkelen, har flere endret tittelen fra versjoner av «Løslot narkosiktet for å fengsle Maria Amelie», til «Løslot narkosiktet, fengslet Maria Amelie», og sammenstilt de to sakene.

Blant annet VG laget en egen ny sak basert på en pressemelding fra politiet, der det blir presisert at ingen ble løslatt på grunn av Amelie.

I en pressemelding som ble publisert i dag, presiserer også politiet at det var fem politimenn, og ikke åtte, til stede da hun ble pågrepet, og at pågripelsen skjedde en halv kilometer fra Nansen-skolen.