Anders Nyland. Foto: Birgit Dannenberg
Anders Nyland. Foto: Birgit Dannenberg

- Vil ikke lukke nettsiden

Amedias løsning for nettbetaling er under utrulling. Men for BA er det uaktuelt å reise betalingsmuren.

Under Amedias kvartalspresentasjon onsdag kunngjorde konsernsjef Are Stokstad at konsernets påloggings- og betalingsløsning AiD er lansert og allerede tatt i bruk i 15 av selskapets aviser.

- I løpet av måneden skal alle dit, sier Stokstad.

Først pålogging, og så nettbetaling.

Det sistnevnte skjer ikke i Bergen, skal vi tro ansvarlig redaktør Anders Nyland i Bergensavisen. Han sier til Bergens Tidende at det ikke foreligger noen planer om betalingsmur i hans avis.

Vil utjevne gapet

Til Journalisten framholder han avisens vekstambisjoner på nett er store og at nettbetaling vil være til hinder for den plattform- og innholdsutviklingen BA jobber med. Derfor tror ikke Nyland en tradisjonell betalingsmur er riktig sted å begynne.

Samtidig understreker redaktøren at også BA ser etter modeller for å finansiere journalistikken. BA jobber med andre typer digitale inntektsstrømmer, men på grunn av konkurranse vil han ikke fortelle hva det går ut på.

Fra Nylands ståsted er det også en annen viktig grunn for ikke å reise betalingsmuren nå: posisjon.

- Dersom vi slår på brukerbetaling når, tror jeg vi ville fremstå som et digitalt nummer to-produkt. Det digitale styrkeforholdet er mindre ujevnt enn det vi har på papir. Vi har ambisjoner med å utjevne avstandne digitalt.

BA hadde ifølge TNS Gallups toppliste 102.000 unike brukere om dagen den første hele uken i mai i år. Bergens Tidende hadde på samme tidspunkt 156.000. På samme tid i fjor hadde BA 98.000 unike og BT 175.000. Sistnevnte har i mellomtiden lansert en betalingsløsning.

På den mobile topplisten var gapet enda mindre i forrige uke. BT hadde 75.000 unike mens BA hadde like under 48.000.

Vil ikke tukle

- Vi skal ha en annonsebasert løsning. Vi er konkurranseutsatt og vi vil ikke endre på det gratis nyhetstilbudet vårt, sier ansvarlig redaktør Anders Opdahl i Nordlys.

Landsdelsavisen er i daglig konkurranse med iTromsø.

Riktignok vil det på sikt bli lagt opp til en plusstrategi på nettsidene, men ikke på langt nær så restriktiv som enkelte andre mediehus har lansert.

Opdahl sier at han ikke vil tukle med trafikk- og klikkøkonomien. Med en underliggende vekst på den digitale topplinjen, er det kanskje naturlig. Den digitale omsetningen i Nordlys ligger an til å havne på rundt 25 millioner kroner i året.

- Vi nødt til å ligge på denne vekstraten om skal komme oss gjennom revolusjonen.

Tøff konkurranse

I Telemark er sjefredaktør Ove Mellingen særs opptatt av konkurransen med Varden. De to har lenge knivet om hvem som er størst og driver det som må anses å være den tetteste aviskonkurransen i landet.

Avisen proklamerte i februar at nettsiden deres hadde 1.000 flere unike brukere enn erkerivalen. Samtidig forteller Mellingen at mediehuset opplever en solid vekst i digital annonseomsetning.

Dette skal videreutvikles. Å innføre nettbetalingen er derfor ingen god løsning.

- Det er viktig for annonsørene at vi har en masse som leser oss digitalt. Der er vi nå. Jeg har ikke tenkt å ødelegge det produktet. Vi må heller føle oss litt frem.

Mellingen sier at de i TA hele tiden må se på hva Varden gjør når strategiske beslutninger skal tas.

Men en betalingsmodell på nett, blir ikke lansert nå - eller i nær fremtid.