Denne uken har Amedia begynt å informere om hvor mange stillinger som skal kuttes rundt om i konsernet. Fra før er det sagt at konsernet skal kutte mellom 300 og 400 stillinger.
Kutt i Stor-Oslo
Amedia er nå organisert i de tolv regionene Stor-Oslo, Innlandet, Østfold, Vestfold, Buskerud, Telemark, Haugalandet, Nordvest, Bergen, Midt-Norge og Nord Bodø og Nord Tromsø.
Konserndirektør Tom Helge Rønning har ansvar for Stor-Oslo, Østfold, Innlandet og Nordvest. To av regionene hans er nå informert om kutt.
I Stor-Oslo, som består av Romerikes Blad, Indre Akershus Blad, Akershus Amtstidende og dittOslo (tidligere Lokalavisene Oslo), skal det kuttes syv stillinger etter at to allerede er kuttet i sistenevnte.
Utelukker ikke oppsigelser
Regiondirektør Pål Eskås i Amedia Stor-Oslo vil ikke si hvor disse stillingene skal tas.
– Det skal vi drøfte med de tillitsvalgte og ikke gjennom Journalisten. Dette skal foregå på beste måte, sier Eskås.
Han utelukker ikke oppsigelser, men lover å jobbe aktivt for å unngå dem. Han kan heller ikke si hvilke deler av virksomheten som rammes. Hvor mange stillinger som tas redaksjonelt er åpent for drøftinger.
Misfornøyd klubbleder
Leder Stig Atle Bakke i NJ-klubbene i RB vet heller ikke hvor stillingene skal tas. Han er ikke glad for kuttene.
– For Romerikes Blad sin del har vi ikke flere folk enn hva vi må ha til å lage det produktet vi lager. Vi er svært misfornøyd med kuttplanene og frykter for kvaliteten, sier Bakke.
– Styrte sluttpakker, ja
I Østfold informerte regiondirektør Petter Christian Saugstad fredag de ansatte om at 15 årsverk skal bort. Men han legger til at tallet kan bli lavere som følge av naturlig avgang i fjor.
Heller ikke Saugstad kan si hvor stillingene skal kuttes, og i hvilken grad det vil ramme den redaksjonelle virksomheten.
– Men vi er kommet til et punkt hvor kundeservice, annonseproduksjon og sideproduksjon er flyttet ut. Vi sitter igjen med salg og redaksjon. Så dette vil på en måte ramme salg og redaksjonen, sier Saugstad.
– Hvordan skal nedbemanningen løses?
– Det er protokollert fra de tillitsvalgtes side at konsernet skal basere seg mest mulig på frivillige avganger. Jeg er innstilt på å strekke meg så langt som mulig etter det.
– Konsernet har vedtatt sluttpakkeordninger og gavepensjon med AFP-elementer. Det er de to som skal brukes, og konsernet kommer ikke med sluttpakker på generelt grunnlag.
– Er det ikke det som ble kalt styrte sluttpakker i Schibsted?
– Styrte sluttpakker, det kan du kalle det, ja.
På Journalistens Facebookside skriver DT-journalist Alexander Jansen fredag ettermiddag om at regionen Buskerud må kutte 25 stillinger.
Kutter 100
Det er de tre konserndirektørene Are Stokstad, Tom Helge Rønning og Sigmund Kydland som har ansvar for de tolv regionene. Verken Rønning eller Stokstad ønsker å kommentere hvor mange stillinger som skal tas totalt i regionene.
Leder for Norsk Journalistlags konsernlag i Amedia (NJA), Britt-Ellen Negård, har heller ikke detaljerte tall på hvor kuttene kommer. De eneste tallene hun har hørt er at 52 stillinger skal bort i Stokstads regioner (Buskerud, Telemark, Vestfold og Haugalandet), 31 hos Rønningen (Stor-Oslo, Østfold, Innlandet og Nordvest) og 17 i nord.
– Det er tallene jeg har hørt rykter om, men jeg understreker at jeg ikke har fått kvalifisert informasjon på det, sier Negård.
For en uke siden skrev Journalisten at de tillitsvalgte frykter at Amedia skal kutte med 100 flere årsverk enn tidligere varslet. Dette avviser alle de lederne som Journalisten snakket med fredag.
– Dette har vært kommunisert tidligere. Det vi nå holder på med er en spesifisering og detaljering, sier Rønning.
Viser til sjefen
Konserndirektør Are Stokstad har ansvaret for prosjektet som internt kalles Operasjonelle forbedringer. Dette programmet går ut på å redusere med 100 stillinger. Og Stokstad sier dette tallet er en del av de 300-400 stillingene det tidligere er sagt skal bort.
Men han viser til fungerende konsernsjef Glenn Veiby i Amedia for å kommentere de overordnede bemanningsreduksjonene i mediekonsernet.
Veiby vil ikke kommentere hvordan tilbudene de ansatte får er. Men han bekrefter at det er riktig å kalle dem styrte sluttpakker.
– Ja, det er ikke noe generelt tilbud, sier Veiby.
Den fungerende toppsjefen utelukker ikke at det kan komme flere kutt enn de 100 som allerede er varslet.
– Det er ingen overraskelse med de annonsetallene som vi ser. Vi har forventet svakere annonsemarked og har definert noen tiltak som skal styrke konkurransekraften. Men jeg opplever at vi er i en situasjon hvor vi har integrasjonen som gir oss en del muligheter vi kanskje ellers ikke hadde hatt som to ulike konserner.