I fjor kuttet vi kantina i Amta. Og mer til. Til neste år kutter vi kanskje kaffemaskinen. Og mer til. Men det trenger ikke du bry deg om. Det viktigste er at du abonnerer. At du har et fast forhold til det beste nyhetstilbudet på Nesodden og i Frogn. Du får det i papir, på nett, mobil, på Facebook, Instagram og på Twitter. Vi gir deg tekst, bilder og video. Hele døgnet om du vil.
Denne kommentaren stod først på trykk i Akershus Amtstidende sist fredag.
Nye kutt
Vi halverte lokalene våre i fjor, og må gjøre nye kutt neste år, men det trenger du ikke å bry deg om. Det viktigste er at du fortsatt abonnerer, eller bestemmer deg for å bli abonnent.
Vi trenger uansett ikke større lokaler, for vi er blitt færre, og vi prøver å være minst mulig på kontoret. Vi er der ute hvor du er. Når det skjer noe rundt deg, eller forteller deg hva som har skjedd om du ikke er der.
Til sammen når vi nå ut til 22.000 lesere hver dag, i et dekningsområde på rundt 32.000 innbyggere. Det er et høyt tall. Men vi må nå ut til enda flere.
Halvparten er videoreportere
Det går fortsatt rimelig greit med Amta, altså. Mange piler peker oppover, som lesertallene, eller bortover. Salget av nye abonnenter har økt med nesten tretti prosent hittil i år sammenlignet med i fjor. Ganske spesielt.
Vi selger nesten 40 prosent mer annonser på nett og mobil enn det ambisiøse budsjettet vi la for i år. Vi ser også at stadig flere lokale annonsører velger å annonsere på amta.no. Det er vi stolte av. Vi er stolte av å ha gått fra å være en papiravis til å være et fullverdig mediehus i Amtas hundreogførtiende årgang. Halve staben er nå videoreportere. Og vi har fått eget tv-studio! Det åpnet vi på valgnatta. Vi kan skrive, ta bilder, filme det som skjer og publisere der du vil ha nyhetene.
De fleste som forlater oss nå, er lesere som dessverre går bort eller som sier de ikke lenger har råd. Rundt en femmer, altså fem kroner hver dag, koster det å ha full tilgang til alt innhold hos Amta. I slutten av mai i år valgte vi, som en av Amedias siste aviser, å forbeholde en del av innholdet vårt kun for abonnentene våre.
Det har også ført til at vi fikk dobbelt så mange nye abonnenter i løpet av sommeren enn sommeren i fjor. Det er vi svært glade for. Det er et kompliment. Vi ser at våre digitale brukere, abonnenter som betaler for seg, blir stadig mer lojale og kommer stadig oftere innom oss. Ofte mer enn en gang om dagen, og det bør man jo kanskje for å få være oppdatert på det som skjer. For vi er det.
Abonnenter går bort
Men i tillegg til de abonnentene som dessverre har gått bort, og som ikke har råd til papiravisa, eller rett og slett ikke lyst til å abonnere, har også trolig flere tusen lesere som har fulgt oss på nettet forsvunnet.
Noen av dem er irritert på oss, fordi de ikke lenger kan følge lokale nyheter helt gratis gjennom hele døgnet. Men vi kan ikke gi innholdet vårt bort lenger. Vi kan ikke stole på at vi har nok abonnementsinntekter eller annonseinntekter til å dele ut noe av det vi gjør hver dag gratis. Vi hadde det kanskje i fjor, men ikke i år. Og dessuten, skal vi tro de som sannsynligvis vet best så kommer vi, som alle andre aviser og mediehus til å miste betydelige inntekter til neste år og i hvert eneste år framover.
Det vet vi litt om fra før. Budsjettet vårt i år ligger flere millioner under det vi hadde i fjor. Fordi abonnenter dør, ikke har råd og annonsører som ikke har råd eller forsvinner. Hundrevis av journalister har sluttet i jobbene sine i norske aviser bare de siste årene. Fotografer også. Og redaktører. Og deskmedarbeidere. Korrekturlesere. Typografer.
Nå lager hver og en sidene sine mer eller mindre selv. Tar bildene selv. Filmer selv. Redigerer selv. Opplæring og pågangsmot hjelper oss når vi må gjøre mer på samme tid som før, og motivasjonen vi får gjennom å drive avdekkende journalstikk og journalistikk som bedrer livene til leserne våre.
Målet er fortsatt å gjøre en solid journalistisk jobb. Det går fortsatt ganske greit i Amta, men det finnes mange andre aviser og mediehus hvor det ikke går greit og det kan fort ikke gå så greit i Amta også. God ledelse er ofte knyttet til det å håndtere utfordringer før de rammer for alvor.
Det prøver vi å gjøre, kutter så godt vi kan, jobbet når vi skulle hatt fri, lært å overta andres arbeid, i tillegg til å utvikle vårt eget arbeid. Og fra dem som trolig vet best, får vi vite at inntektene kommer til å fortsette å gå kraftig ned hvert eneste år framover.
Prøv å google Nesodden eller Frogn
Høstfargene i Drøbaks gater hjelper kanskje ikke på humøret når man passerer skilt med opphørssalg, passerer lokaler der det en gang var en skomaker, en skredder, som sammen med typografer og korrekturlesere og andre ikke er etterspurt lenger, hva med journalister?
Tenker med skrekk og gru på andre tettsteder i Follo som knapt har det som kan kalles en kafé eller et ordentlig kaffested når en går forbi Teskjeen og Et rom og kjøkken. Som har god kaffe, men som også etter sigende er avhengige av ildsjeler og frivillighet. Tenk om Starbucks eller Espresso House kommer hit også? Billig kaffe på samlebånd, uten lokal tilknytning. Uten lokal relevans. Uten stedsånd. Eller noen som tror at de kan erstatte en solid lokal redaksjon med en person eller to bare en har Facebook.
«Vi kan jo bare google det, eller sette opp en google-alert», sier noen. Prøv å google Nesodden eller Frogn da, og se hvem som har levert innholdet. Facebook? Får du egentlig vite hva som skjer på Nesodden? Eller hva som bør angå Drøbaksvenner? Sjekk amta.no og se hva du har gått glipp av. «Jeg klarer meg med Aftenposten», sier noen. Eller NRK Østlandssendingen. Se etter hvor ofte Aftenposten eller NRK Østlandssendingen rapporterer fra Nesodden eller Frogn.
Jeg prøver ikke å rakke ned på våre konkurrenter. Jeg vil gjerne få minne deg på hvor riktig og viktig det er at du holder Amta. Viktig for deg, og viktig for oss for at vi skal kunne gjøre en best mulig jobb.
Vi har mistet mye, og mange, de siste årene, men vi smører matpakka og står på hele døgnet gjennom for deg. Men vi er litt kortpustet, magen rumler litt. Det er kanskje farlig å varsle dårligere tider, men vi vet at vi ikke er de eneste, og det beste er jo å være ærlig. Så håper jeg at dere sier ifra om vi risikerer å miste flere av dere. Ikke bare gå uten å si noe. Det vil være viktig for oss framover.
Jon Martin Larsen er ansvarlig redaktør og daglig leder i Akershus Amtstidende.