Egmont-bygget i Nydalen. Snart blir det færre ansatte som har dette som sin arbeidsplass. Foto: Roger Aarli-Grøndalen
Egmont-bygget i Nydalen. Snart blir det færre ansatte som har dette som sin arbeidsplass. Foto: Roger Aarli-Grøndalen

Ny kuttrunde i Egmont: 29 ansatte mister jobben

Skal spare 23 millioner kroner.

Published   Updated

29 årsverk, i hovedsak redaksjonelle, skal nedbemannes i Egmont Publishing. Det melder Dagens Næringsliv onsdag.

Dette blir den tredje kuttrunden i redaksjonell avdeling i Egmont siden 2015, og totalt 82 årsverk har siden da forsvunnet. Nedbemanningen skal spare selskapet 23 millioner kroner, skriver DN.

Leder av redaksjonsklubben i Egmont Publishing, Alexander Berg jr. Foto: Bjørn Åge Mossin
Leder av redaksjonsklubben i Egmont Publishing, Alexander Berg jr. Foto: Bjørn Åge Mossin

– Det er trist og dramatisk. Det er trist fordi såpas mange gode kollegaer må slutte, og fordi det nok en gang rammer redaksjonell innholdsproduksjon, sier Alexander Berg, klubbleder i Egmont, til Journalisten.

Han mener det er dramatisk at det er så mange som må slutte.

– Det kom som en overraskelse at såpas mange måtte gå. Jeg tror mange har skjønt at noe var i gjære, men at det ble så mange, kom som en stor negativ overraskelse.

Berg sier at NJ-klubben håper at nedbemanningene vil løses med frivillighet.

– Overtallighet og oppsigelser er ingen god løsning for noen. Klubben vil vi jobbe med frivillighet som mål og bistå medlemmene så godt vi kan.

– Hvordan vil dette påvirke det redaksjonelle produktet?

– Målet er at det ikke vil påvirke, og at vi skal fortsette å gi ut gode blader. Det vil istedenfor bli kjøpt inn stoff fra frilansere og utveksle stoff mellom de nordiske bladene.

Han legger til at nedbemanningen selvsagt vil ramme hverdagen i «fellesavdelingen», der de fleste redaksjonelle kuttene skal foregå.

– Jeg har vanskelig for å se for meg at de som jobber der ikke vil bli påvirket på en eller annen måte.

– Egmont Publishing leverer gode resultater, men de som jobber hos oss vet at det er fordi vi er forut for krisesituasjonene. Alle våre blader og magasiner er i dag lønnsomme, og skal vi bevare lønnsomheten må vi være i forkant av den negative utviklingen, sier Axel Walø, ansvarlig redaktør og direktør i Egmont Publishing, til DN.