Alfa. Illustrasjonsfoto: Journalisten
Ikke fullt så Alfa
Ett år etter at Egmont tok over konkursboet til Magnus Rønningens herremagasin, dempes ambisjonene.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Mens Magnus Rønningen hadde store vyer og ambisjoner for hjertebarnet Alfa, har Egmont holdt betraktelig strammere tøyler på bladets tilgang til pengebingen. Bladet har det siste året kommet med åtte utgaver. Nå bremses dette helt opp og forlaget slutter å gi ut bladet periodisk. Snarere skal bladet komme som temanummer noen ganger i året.
Assisterende direktør Alexander Øystå sier til Journalisten at det handler om at bransjen må være fleksible.
– Er dette en erkjennelse av at Alfa ikke har fungert?
– Det er i hvert fall en erkjennelse av at vi må over på en ny forretningsmodell, sier direktøren.
Øytstå vil ikke si noe om opplagsutviklingen til Alfa annet enn at bladet har ligget der ledelsen forventet. Noen utgaver synes å ha truffet spikeren, mens andre ikke.
Direktøren forteller at han stort sett er fornøyd med det bladet har levert så langt og viser til at kjøpet av konkursboet var et taktisk kjøp.
– Har dere vurdert å avvikle bladet i denne tiden?
– I bladbransjen vurderer alle aktører slike spørsmål kontinuerlig, det har vi også gjort med Alfa.
Siste utgave som periodisk magasin kommer 3. desember.