Nyhetsredaktør Frode Hansen og Børsen-leder Jan Thomas Holmlund feirer Børsen-lanseringen.

Børsen startet med 200.000 lesere til lunsj: – Fest og moro

Dagbladet og Aller Media lanserte sitt nye finansnettsted med kakefest og bjelle.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Har etableringen av Børsen ført til et dresskrav i Dagbladet?

– He-he-he, nei, det har ikke ført til et krav. Men det har ført til en endring. Det begynte kanskje litt som et «statement» og humor. Så har det bare blitt sånn, sier dresskledde Børsen-leder Jan Thomas Holmlund til Journalisten.

– Det har nok hevet kvaliteten i klesveien i Dagbladet, fordi den har jo som kjent ikke vært veldig god tidligere. Er ikke det riktig å si, Frode?

– Det ble en forandring fra første dag til den andre... i deler av redaksjonen, humrer Dagbladets nyhetsredaktør Frode Hansen.

Børsen-leder Holmlund vinker folk inn til kakefest sammen med Dagbladets ansvarlig redaktør Alexandra Beverfjord.
Nyhetsredaktør Frode Hansen klinger folk inn med bjellen.

Torsdag 28. november ble Børsen lansert, det nyeste tilskuddet i familien av finansnettsteder i den norske mediefloraen.

Samme dag feiret Børsen- og Dagbladet-redaksjonen med bjelle og kake.

– Da erklærer jeg børsen for åpnet, sier Holmlund idet han og Hansen klinger inn folk med bjellen.

Allerede før klokken 13 hadde det nye nettstedet nådd 200.000 unike brukere.

– Innen frokost hadde dere vel passert Finansavisen i daglige brukere. Det har vært en kjempestart, sier ansvarlig redaktør Alexandra Beverfjord til forsamlingen.

– Pangstart, konkluderer hun.

Børsen-journalist Jon Even Andersen foreviger Børsen-kakene som er laget for alle som har lyst på.

Det var i august at Dagbladet varslet at de ville satse på finansnyheter med eget nettsted. Ifølge Beverfjord var hovedårsaken konserdirektør Dag Sørsdahl i Aller Media.

Han tok en gjennomgang av samtlige finansseksjoner- og aviser som har eksistert de siste 150 årene.

– Jeg har tidligere sagt på fleip at hvis vi ikke kunne kjøpe de, så fikk vi heller starte selv. Og det er det vi gjør. Da er det herlig at vi kan jobbe med vekst, sier Sørsdahl til forsamlingen

– Hvis vi har tatt Finansavisen til frokost, så har vi vel passert DN til vi skal spise middag, tenker jeg.

I etterkant av Dagbladets nyhet i august, har nyhetene fra norske finansnettsteder kommet på løpende bånd. Først varslet Dagens Næringsliv nedbemanning. Så varslet E24 at de skulle bemanne opp med 30 nye ansatte.

Etter DN ga sluttpakke til 26 personer, varslet de utlysning av åtte nye stillinger.

I tillegg har Finansavisen lansert nytt nettsted og ansatt flere journalister.

Det har ikke vært stille for å si det mildt.

Men Børsen har foreløpig kun meldt om fire stykker i redaksjonen.

Børsen-leder Jan Thomas Holmlund skjærer første kakestykke.
Aller Medias konsernsjef Dag Sørsdahl nyter kaken.

– Dere er fire stykker, hvordan skal dere hamle opp med de grepene konkurrentene tar?

– Børsen jobber skulder-ved-skulder med nyhetsseksjonen til Dagbladet. De jobber på nyhetsgulvet, de jobber i nyhetsgulvet, og er en del av det. Vi har utrolig mange flinke folk i huset her, sier nyhetsredaktør Hansen.

– Vi kommer til å konsentrere om det som er satsingsområdene våre, og det som er verdiene våre: Det er nyheter, det er å være rask, det er å ha egensaker. Det kommer du også til å se på Børsen, fortsetter han.

– Godt svart, istemmer Holmlund.

Den foreløpige Børsen-redaksjonen. Fra venstre: Jon Even Andersen, Jan Thomas Holmlund, Lars Martin Gimse og Nicolai Eriksen. Linn-Christin Martinussen skal også jobbe i redaksjonen, men var ikke tilstede.

– Ble dere overrasket da E24 kom med sin nyhet om 30 nye?

– All konkurranse er bra. Det er bra for bransjen at de forskjellige mediehusene girer opp. Og vi ønsker dem veldig velkommen. Vi lover å bite godt fra oss, svarer Hansen.

– Hva er ambisjonene?

– Vi skal levere god journalistikk som skal glede mange lesere. Vi skal bite fra oss og vise at det er en ny konkurrent i markedet. Så er det en ambisjon fra meg at vi skal være mer folkelig og tilgjengelige, fordi vi gjør det her på Dagbla'-måten og skal være tabloide, sier Holmlund.

– Vi skal levere oppslag og gode tall til Dagbladet. Vi skal bli mye lest, fortsetter han.

Nyhetsredaktør Hansen er enig.

– Og det er historiene, drømmene, tallene og det er luksusen, naturlig nok, som vi kommer til å fokusere på. Og selv om det er et finansnettsted, så er det lov å ta på seg bursdagshatten. Det er lov å lage det litt morsomt og ha jubel, selv om vi snakker om Excel-ark og oljepriser, sier han.

– Fest og moro, sier Holmlund.

– Fest og moro, istemmer Hansen.

Powered by Labrador CMS