Dagbladets nettavis for bøker rammes inn av reklame for Ark Bokhandel. Det får refs av mediekritikere. Sjefredaktør Alexandra Beverfjord mener det er naturlig i en digital verden.
Dagbladets nettavis for bøker rammes inn av reklame for Ark Bokhandel. Det får refs av mediekritikere. Sjefredaktør Alexandra Beverfjord mener det er naturlig i en digital verden.

Dagbladet får kritikk for sponset journalistikk

Helt uakseptabelt, mener mediekritikker.

Publisert Sist oppdatert

Dagbladets nye storsatsing, nettavis for bøker, rammes inn av oransje reklamebannere fra Ark Bokhandel. Nederst i anmeldelsene ligger en annonselenke til boka som omtales, som leder til Arks nettbokhandel. Det får mediekritiker Gunnar Bodahl-Johansen til å reagere.

– I norsk presse har det aldri vært akseptabelt å koble uavhengig redaksjonelt innhold med kommersielle samarbeid. Dette er en tydelig kobling mellom tekst og reklame som jeg synes er helt uakseptabel, sier han til Klassekampen.

Litteraturkritiker i Aftenposten Preben Jordal synes kombinasjonen av den høye andelen av toppkarakterer i Dagbladet og samarbeidet med Ark ser uheldig ut.

– Jeg forstår at enkelte kan reagere på løsningen, men i en digital verden er det naturlig også å kunne vise til hvor man kan få kjøpt produktene som omtales. Vi opplever at leserne setter pris på denne muligheten, sier sjefredaktør Alexandra Beverfjord i Dagbladet.

Hun forteller at avtalen med Ark innebærer at bokhandelen annonserer fast på boksidene deres, men at avisen ikke får en andel av salget om leseren velger å kjøpe boka som omtales.

Powered by Labrador CMS