Det var stor pressepågang før PFU satt igang arbeidet med monsterklagen. Foto: Martin Huseby Jensen
Det var stor pressepågang før PFU satt igang arbeidet med monsterklagen. Foto: Martin Huseby Jensen

PFU behandler monsterklagen

TV 2 felt for samtidig imøtegåelse.

Publisert Sist oppdatert

Etter det Journalisten.no erfarer har Pressens faglige utvalg (PFU) mandag formiddag felt TV 2 for brudd på god presseskikk på punktet om samtidig imøtegåelse i saken som ble publisert 6. desember 2013. Der rapporterte TV 2 om at «en kirurg ved Oslo universitetssykehus har tatt ut biter av hjernene til til sammen 122 pasienter.» Klagen behandles fortsatt i PFU.

Til Dagbladet sa kirurg Per Kristian Eide, som har klaget inn saken via Anders Cappelen, i forrige uke at han reagerte sterkt på behandlingen han fikk av kanalen.

– TV 2 ringte meg på mobiltelefon på ettermiddagen dagen før publisering. Da var jeg på fotuttur i fjellheimen på Vestlandet. Utskriften av samtalen viser at TV 2 ikke konfronterte meg med en rekke av de alvorlige beskyldningene som ble publisert dagen etter. Jeg visste ikke hva som skulle komme, og henviste videre til avdelingsleder på sykehuset. Min reaksjon etter den første saken var sjokk og vantro, sa nevrokirurgen til Dagbladet.

TV 2s nyhetssjef Niklas Lysvåg svarte at en reporter hadde et tre kvarters intervju med Eide om de mest sentrale temaene.

– Eide var helt tydelig på at han ikke kom til å stille opp til intervju, og henviste videre til sin ledelse, sa Lysvåg til Dagbladet.

Under en pressekonferanse senere på kvelden ble det kjent at fellelsen på punkt 4.14 skjedde med dissens.

Les også: TV 2 felt med dissens

4.000 sider

Halvannet år etter at Anders Cappelen sendte klagen til Pressens Faglige Utvalg (PFU) kunne han i dag følge behandlingen fra sidelinjen. Men først etter å ha tatt noen bilder av utvalget og de andre tilhørerne.

Monsterklagen

• Anders Cappelen har utarbeidet klagen til PFU på vegne av kirurg Per Kristian Eide ved  nevrokirurgisk avdeling ved Oslo universitetssykehus. I klagen, som er på over 3.500 sider, påberopes godt over 4.000 presseetiske brudd.

• TV 2 er innklaget for 70 nyhetssaker publisert på TV og nett, samt for meldinger på Facebook og Twitter.  Alle som en del av den gravejournalistiske satsingen”Hjerneforskningsskandalen”.  Sakene som er omfattet av PFU-klagen ble publisert i perioden 6. desember 2012 til  24. oktober 2013.

• I klagen heter det at TV 2 har hatt som premiss at Eide har drevet ”butikk i butikken” og hatt privatøkonomiske motiver for sin forskning. Ifølge klagen har TV 2 blant annet bygget sin dekning på en forståelse av at Eide har drevet hjernetrykkmåling og tatt hjernevevsprøver av tilnærmet friske pasienter.

• Hovedanklagene mot TV 2 går på manglende faktakontroll og utelatelse av sentral faktainformasjon, unødige skadevirkninger samt at Eide aldri fikk en fair sjanse til å korrigere TV 2s faktagrunnlag. Cappelen nevner spesielt punktene 3.2 og 4.14  i Vær Varsom-plakaten.

• I tillegg er fire artikler i Aftenposten, seks NTB-meldinger og tre artikler i BT klaget inn. Klagen inkluderte opprinnelig også Dagbladet, men her har partene kommet fram til et forlik.

• Klagen mot TV 2 er på vel 1.500 sider og består av 52 separate klagesaker. Sakene mot de tre øvrige mediene teller til sammen rundt 400 sider.

Den såkalte monsterklagen som Cappelen har ført på vegne av nevrokirurg Per Kristian Eide er på nesten 4.000 sider. I alt er 72 reportasjer fra TV 2 klaget inn til utvalget. Ytterligere 13 artikler i Aftenposten (4 saker) Bergens Tidende (3) og NTB (6) klaget inn.

Hele mandagen er satt av til klagebehandlingen av Eides klager. PFU kommer også sammen igjen i morgen hvor andre klager skal vurderes.

Les også: Mener Finnmarken satte ham i “et uforholdsmessig dårlig lys”

Påskekrim på PFUs bord

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum bekrefter at hele dagen er satt av til denne «ene» klagen. Hun vil ikke si om hver av de 72 klagene mot TV 2 behandles som én eller stykkvis.

Hun sier at utvalget vil kalle inn til pressekonferanse når saksbehandligen er gjennomført.

 

– Jeg begynte å lese klokken 16 i går, så nå er jeg godt forberedt, spøkte mangeårig PFU-medlem Henrik Syse muntert da han ankom lokalet.

Medlemmene i PFU har hatt tiden siden utvalgets møte i april til å lese gjennom klagen.

PFU-leder Alf Bjarne Johnsen sa til Journalisten like før møtet ble satt at det er blitt mye blaing i papirer de siste ukene.

– Det har gått greit å komme gjennom. Det har bare tatt lengre tid på grunn av klagens omfang. Presseetisk er problemstillingene velkjent og begripelige slik at vi kan ta stilling til disse.

Årsaken til at Journalisten ikke overfører utvalgets behandling, slik vi gjennom flere år har gjort, er klagers ønske om at behandlingen skal unntas offentligheten. I klagen er sensitiv pasientinformasjon gjengitt. Samt at klagerens forfatter i en epost til sekretariatet i Norsk Presseforbund forklarer at han i klageteksten kommer med injuirerende påstander og beskyldninger.

Johnsen sier at det er laget skisse til en fyldig uttalelse og at utvalget uansett vil presentere sine konklusjoner og de premissene disse bygger på.

Også tilhørerne som Cappelen og TV 2s reportere og advokat Theo Jordal fikk beskjed om at de ikke kan referere eller gjengi noe av behandlingen.