Alf Gjøsund blir daglig leder og sjefredaktør i TV-selskapet til Vårt Land.
Foto: Erlend Berge /Vårt Land
Vårt Land starter TV-selskap
Planlegger større satsing på nett og lineære plattformer til våren.
– Vi gjør dette for å styrke Vårt Land, og fordi det er behov for en kristen TV-kanal i Norge med bred appell. Mediekonsumet retter seg mer og mer mot levende bilder, sier Bjørn Kristoffer Bore, sjefredaktør og administrerende direktør i Vårt Land i en pressemelding
– Det gir nye muligheter for Vårt Land og andre sentrale aktører i Kirke-Norge, legger han til.
Bore blir styreleder i TV-selskapet til Vårt Land, som vil bli etablert som et eget AS. Selskapet vil få en egenkapital på 6 millioner kroner.
– Vi legger denne satsningen i et eget selskap for at den skal få den framdrift og handlekraft som trengs for å få kanalen på lufta. Det gjør også at Vårt Land AS fortsatt kan ha fullt fokus på å styrke avisen, både på nett, papir og på lyd, sier Bore.
Han understreker at dette først og fremst er en digital, nettbasert satsning.
– Vi skal følge seerne, og de er på vei over til digitale flater. Men så lenge de fleste av dem er på kabel og parabol, vil vi også sende lineært.
Sendestart planlegges i april 2022, og Alf Gjøsund blir daglig leder og sjefredaktør for selskapet. Han slutter dermed som religionsredaktør i Vårt Land. En stilling han den siste tiden har hatt permisjon fra for å jobbe med TV-prosjektet.
En rekke kristne organisasjoner og kirkesamfunn har inngått intensjonsavtaler om samarbeid når TV-selskapet starter opp, opplyser Vårt Land.
– I tillegg har vi fått positive svar fra svært mange andre aktører, som utdanningsinstitusjoner, bispedømmer, menighetsnettverk og lokale menigheter både i og utenfor Den norske kirke, som ønsker å samarbeide med kanalen. Den norske kirke skal få svare for seg, men vi kan love at folkekirken kommer til å være tydelig til stede på kanalen, sier Gjøsund i pressemeldingen.
– Vi skal skaffe oss studio, nettløsninger og apper, inngå avtaler med distributører, kjøpe innhold, ansette bemanning og formalisere både redaksjonelle og kommersielle avtaler med Kirke-Norge. Vi samarbeider tett med dyktige folk med lang erfaring fra TV-bransjen. Både programproduksjon og teknisk drift kommer til å være i trygge hender, avslutter Gjøsund.