Christian Haksø (i midten) er Amedias videogeneral under Norway Cup. Ved siden av står 2 av 68 som får hjulene til å gå rundt, Henrik Granum (til venstre) fra Gudbrandsdølen Dagningen og Aasmund Myklebust fra Romsdal Budstikke. Foto: Eskil Wie Furunes
Christian Haksø (i midten) er Amedias videogeneral under Norway Cup. Ved siden av står 2 av 68 som får hjulene til å gå rundt, Henrik Granum (til venstre) fra Gudbrandsdølen Dagningen og Aasmund Myklebust fra Romsdal Budstikke. Foto: Eskil Wie Furunes

Strømmet 800 kamper i løpet av seks dager: – Helt sinnssykt

Hentet fotografer og kommentatorer fra hele Norge.

Publisert   Sist oppdatert

– Det er fullt kaos når det koker på det verste. Men jeg trives i litt kaos, så det går helt fint, sier Christian Haksø.

Han er operativ leder for Amedias videodesk og prosjektleder for konsernets dekning av Norway Cup. Forrige uke flyttet han videodesken til en hvit brakke midt på Ekeberg-sletta for å direktestrømme over 800 kamper i turneringen.

– Det er helt overlegent. Utrolig slitsomt, men utrolig gøy og givende. Spesielt når man ser at interessen er stor der ute, sier Haksø.

Fotografer og kommentatorer fra hele landet

Amedias dekning av Norway Cup startet for tre år siden med direktestrømming av 150 kamper. I 2018 – da Christian Haksø tok over som prosjektleder – ble dekningen tredoblet. I løpet av fjorårets sommeruke viste de totalt 450 kamper fra Ekeberg-sletta.

– Etter fjoråret var det mange av de lokale mediehusene som ville vise mer av sine lag. Det ble en suksess. Så da måtte vi ordne flere kamper og flere baner, sier Haksø.

Derfor bestemte Amedia seg for å doble dekningen i år. Ressursene ble økt og bemanningen ble doblet. I år er det totalt 68 medarbeidere fra Vadsø i nord til Skien og Haugesund i sør.

– Denne satsingen er det ingen andre mediehus som klarer. Det er en stor dugnadsjobb med fotografer og kommentatorer fra hele landet.

Blant annet har Amedia og Polaris inngått et samarbeid. Både Sunnmørsposten og Romsdal Budstikke har sendt flere ansatte for å bistå.

– Det er helt suverent med alle som jobber her. Det er de der ute i felt som leverer, sier Haksø.

Dagen før sendingene startet, møttes de fleste til workshop på Ekeberg-sletta. Foto: Privat
Dagen før sendingene startet, møttes de fleste til workshop på Ekeberg-sletta. Foto: Privat

Lærte mye fra i fjor

Fjorårets dekning bydde på flere utfordringer enn årets, men Haksø er fornøyd med evalueringen har ført til utvikling av prosjektet.

- Så langt har det gått knallbra. Vi har hatt småproblemer, det må vi regne med. Men alt i alt er jeg strålende fornøyd, sier han, som planlegger å få en egen kampkoordinator - som flytter de mest relevante kampene til banene de har direktesending på - til neste år.

I fjor hadde de for eksempel utfordringer med å få hentet direkteopptak av kampene i skylagringen. Derfor måtte flere frilansere løpe rundt og hente opptakene fysisk.

I år fungerer det.

Det gjør at medarbeiderne på sosiale medier-desken, blant andre Alf Vidar Snæland fra Firda og frilanser André Askeland, får lettere tilgang til materialet.

– Dette er et helt sinnssykt prosjekt, sier Askeland, som også studerer ved Høgskolen i Volda.

Han og Snæland leverer klipp både til lokalavisene forsider og sosiale medier, men oppdaterer også en direktestrøm med alle scoringene fra kampene som blir direktesendt. Hvis du følger sendingen «Norway Cup Målshow», så får du se alle målene fra kampene idet dem skjer.

– For meg er det sommerens høydepunkt, og jeg har gledet meg helt siden jeg fikk vite at jeg skulle være med i år også. Her på SoMe-desken har vi den beste jobben. Vi ser de feteste scoringene, de beste målsjansene, og alt det råeste av råeste som breddefotball kan by på, sier Askeland.

André Askeland og Alf Vidar Snæland viser en tommel opp til fotografen på pressesenteret på Norway Cup. De måtte flytte hit etter kablene for internett ble kuttet til sendekontrollen. Foto: Eskil Wie Furunes
André Askeland og Alf Vidar Snæland viser en tommel opp til fotografen på pressesenteret på Norway Cup. De måtte flytte hit etter kablene for internett ble kuttet til sendekontrollen. Foto: Eskil Wie Furunes

Naturlig måte å dekke fotball på i 2019

Amedia sentralt er også fornøyd med resultatene fra to år med megasatsing på Norway Cup.

– Christian har gjort en strålende jobb med å lede planlegging og gjennomføring. Og alle sammen har stått på helt utrolig. Det er en gedigen dugnad, sier Tord Selmer-Nedrelid, leder for videoutvikling i Amedia.

– Vi ser at dette er Amedias styrke som konsern. Vi er mange lokalaviser, og vi har Nettavisen, og sammen kan vi få til slike ting, fortsetter han.

Både han og Haksø skryter også veldig av utviklerne i Amedia, som blant annet har utviklet on-demand-løsningen på direktesport.no

- Det ville ikke vært mulig å få til uten utviklerne i Amedia som har lagt ned en kjempejobb i å skape sidene og automatikken bak, sier Selmer-Nedrelid.

De velger å ikke kommentere seer- eller salgstall, men viser til at dette er en del av et helhetlig tilbud til abonnentene.

– Våre aviser har alltid dekket lokal barnefotball. I 2019 er direktesendinger den naturlige måten å dekke fotballkamper på. Vi ser at publikum setter stor pris på det, sier Selmer-Nedrelid, som er svært positiv til å fortsette neste år også.

Følgende redaksjoner deltok i dekningen av Norway Cup:

  • Sunnmørsposten
  • Moss Avis
  • Haugesunds Avis
  • Nordstrands Blad
  • Nordlys
  • Oppland Arbeiderblad
  • Bergensavisen
  • Telemarksavisa
  • Romerikes Blad
  • Romsdals Budstikke
  • Tønsbergs Blad
  • Firda
  • Østlendingen
  • Tidens Krav
  • Gudbrandsdølen Dagningen
  • Østlandets Blad
  • iFinnmark
  • Nettavisen
  • Videodesken
  • Nettavisen
  • Samt frilansere og folk fra Monday Poduction