Stein Hallingstad. Foto: Birgit Dannenberg

Presser bildeprisene

Finanskrisen presser bildeprisene ned.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Den økonomiske situasjonen mediebransjen befinner seg i, skaper behov for å snu på hver eneste stein i håp om å spare penger. En måte å gjøre det på er å redusere bruken av byråtjenester. Det har bildebyråene begynt å legge merke til.

Tørker ut

– Ja, vi merker finanskrisen. Vi er eksponert mot reklamebransjen gjennom Scanpix Creative. Når det tørker ut så får vi mindre, sier administrerende direktør Stein Hallingstad i Scanpix.

Han forteller at det nå også er et ganske kraftig prispress i bransjen, blant annet på salg av bilder til ukepressen.

– Det er mange bilder og mange tilbydere, sier Hallingstad.

Ingen tvil

Konkurrent Bjørn Johansen i All Over Press er i samme båt.

– Det er ingen tvil om at vi rammes av finanskrisen vi og. Når både Hjemmet Mortensen og Aller kutter kostnader, så merker vi det.

Johansen forklarer at det er vanskelig å anslå hvor langt prisene er presset ned. Han understreker at det ikke har gitt særlig utslag på salg av enkeltbilder, men at det først og fremst er kvantumsrabattene som presses.

I Scanpix forteller Hallingstad at de i liten grad har merket konkurranse fra brukergenererte bilder. Han mener mediene er avhengig av nyhetsbilder fra en stabil og troverdig leverandør.

Kvalitet

– Den type bilder klarer ikke brukerne å levere. Det er klart at strukturendringene med opplagsnedgang og økt nettrafikk skaper endringer for vårt salg. Men det vil uansett være behov for kvalitetsbilder.

Direktøren forklarer at flere av byråets kunder å reforhandle kontraktene sine, men at Scanpix i liten grad opplever at bedrifter ønsker å si opp sine avtaler.

I Aller-eide All Over Press merker man til nedgangen i markedet også. Enkelte marked forsvinner etter som bladtitler legges ned forteller Johansen.

– Vi har nedgang i 2009. Jeg håper dette snur seg. Prispresset vil nok vare ut året. Det tror jeg, men det vet vi jo ikke ennå.

Powered by Labrador CMS