Stein Hallingstad. Foto: Birgit Dannenberg
Presser bildeprisene
Finanskrisen presser bildeprisene ned.
Den økonomiske situasjonen mediebransjen befinner seg i, skaper behov for å snu på hver eneste stein i håp om å spare penger. En måte å gjøre det på er å redusere bruken av byråtjenester. Det har bildebyråene begynt å legge merke til.
Tørker ut
– Ja, vi merker finanskrisen. Vi er eksponert mot reklamebransjen gjennom Scanpix Creative. Når det tørker ut så får vi mindre, sier administrerende direktør Stein Hallingstad i Scanpix.
Han forteller at det nå også er et ganske kraftig prispress i bransjen, blant annet på salg av bilder til ukepressen.
– Det er mange bilder og mange tilbydere, sier Hallingstad.
Ingen tvil
Konkurrent Bjørn Johansen i All Over Press er i samme båt.
– Det er ingen tvil om at vi rammes av finanskrisen vi og. Når både Hjemmet Mortensen og Aller kutter kostnader, så merker vi det.
Johansen forklarer at det er vanskelig å anslå hvor langt prisene er presset ned. Han understreker at det ikke har gitt særlig utslag på salg av enkeltbilder, men at det først og fremst er kvantumsrabattene som presses.
I Scanpix forteller Hallingstad at de i liten grad har merket konkurranse fra brukergenererte bilder. Han mener mediene er avhengig av nyhetsbilder fra en stabil og troverdig leverandør.
Kvalitet
– Den type bilder klarer ikke brukerne å levere. Det er klart at strukturendringene med opplagsnedgang og økt nettrafikk skaper endringer for vårt salg. Men det vil uansett være behov for kvalitetsbilder.
Direktøren forklarer at flere av byråets kunder å reforhandle kontraktene sine, men at Scanpix i liten grad opplever at bedrifter ønsker å si opp sine avtaler.
I Aller-eide All Over Press merker man til nedgangen i markedet også. Enkelte marked forsvinner etter som bladtitler legges ned forteller Johansen.
– Vi har nedgang i 2009. Jeg håper dette snur seg. Prispresset vil nok vare ut året. Det tror jeg, men det vet vi jo ikke ennå.