Vi.no-redaksjonen, med journalist Lisa Wisløff, redaktør Andreas Heen Carlsen og journalist Linn Rognø. Sistnevnte skal jobbe fra Bergen. Neste uke starter en journalist til. Foto: Kristine Lindebø

Nettavisa for seniorer ble «sniklansert» – nå utvider Vi.no med to nye ansatte

– Vi prøver ikke å være «internett for gamle».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Hva har vi i dag?

Redaksjonen i Sol.no er samla til morgenmøte. Skogbrann i Moss, falske nyheter om jordskjelv i Mexico, en gripende sak om ei jente som ble mobba og en sak om ME-medisin er blant sakene som så langt står på planen.

– Hvordan går det med dem som pumper jern?

Sol.no-redaktør Andreas Heen Carlsen spør journalist Lisa Wisløff. Hun har intervjua ei 73 år gammel dame som driver med styrkeløft.

– Det går bra! Tenk, hun begynte å trene da hun var 62, fordi hun følte seg i dårlig form, sier Wisløff.

Sol og Vi har felles morgenmøter, og jobber sammen på Aller-huset i Oslo. Foto: Kristine Lindebø

Saken går rett inn i stoffområdet til Sol.nos nye senior-nettavis, Vi.no. De siste månedene har de hatt morgenmøtene sine sammen med Sol-redaksjonen, og er samlokalisert i Allers lokaler på Hasle i Oslo. Vi.no satser på temaene økonomi, helse, familie, reise, forbruker og teknologi, men har en ganske annen målgruppe enn de fleste andre i Norge. De skriver for godt voksne, eller seniorer, som Sol har definert som personer over 55 år.

Lanserte i det stille

– Vi har laget mange saker om at trening er sunt uansett alder. Da er det naturlig å ta det et skritt videre, så vi oppsøkte vektløftermiljøet i Bergen, sier Carlsen om styrkeløftsaken.

Saker om helse og særlig psykiatri treffer godt, ifølge redaktøren, i tillegg til reisestoff og saker der ekte mennesker forteller om hvordan de har det. Vi-leserne er også opptatt av å lære noe av sakene de leser, ifølge Carlsen.

– Vi har en del saker som svarer på en bekymring eller et spørsmål, og ofte om temaer ingen andre skriver om. For eksempel teknologistoff for godt voksne, som at du kan streame ting gjennom høreapparatet, sier han.

Sol.no har lenge hatt lyst til å satse på de eldre, i et mediebilde hvor de fleste tenker mer på hvordan de kan nå ungdommen. I januar sa Sol.nos ansvarlig redaktør og administrerende direktør, Jan Thoresen, til Journalisten at 1,5 millioner av dem som er på nett er over 55 år, og at de dermed syns det er naturlig å satse her.

Nå har nettavisa vært online siden mars, men ble lansert i det stille, med en såklalt «softlansering», eller sniklansering som Thoresen har kalt det.

– Det ga oss en anledning til å teste teknikken og journalistikken, og justere oss etter tilbakemeldinger fra lesere og kunder. Jeg tror det er mye smartere enn å jobbe helt i det skjulte helt til en stor lansering der alt skal være perfekt, sier Carlsen.

– Sol er vel gjerne den innovative delen av Aller, og ofte tenker vi «det er jo bare å gjøre det», sier Sol.no-sjef Thoresen.

Nyansatte

– Jeg fikk inntrykk av at det er kort vei fra idé til virkelighet her. Der er utrolig spennende å være med på en ny satsing, det er ikke så ofte det skjer lenger i denne bransjen, sier Wisløff, som har jobbet i Vi i litt over en uke.

Hun kommer fra NRK, og ser frem til å jobbe i en ganske mye mindre redaksjon der hun kan påvirke mer. I tillegg begynner Camilla Hjelmeseth neste uke. Hun har tatt et halvt års permisjon fra journalistutdanninga for å jobbe i Vi. Fra før jobber journalist Linn Rognø i en prosjektstilling fra Bergen.

Lisa Wisløff kom fra NRK til Vi.no. Foto: Kristine Lindebø

Fram mot høsten har de hatt et mål om rundt 100.000 brukere i uka, og det har de klart å nå. Derfra ønsker de å vokse ganske mye.

– Leserne våre virker som en ganske kresen målgruppe, og vi skal ikke putte dem i noen boks fordi de er over 55. Vi skal ikke komme her og være bedrevitere, det har jeg i bakhodet hele tiden, sier Rognø.

– Det handler mer om hvilke temaer vi skriver om enn hva slags språk eller ordvalg vi bruker, sier Wisløff.

Inkluderende

Arbeidet med Vi.no startet i Vi over 60-redaksjonen, og navnet er sånn sett både en kortversjonen av navnet på magasinet, og samtidig både enkelt og inkluderende, mener redaksjonen. De mener det er viktig å lage en moderne nettavis, med god kvalitetsjournalistikk og innhold som kan hjelpe leserne. De har brukt tid på å få en oversikt over målgruppa, blant annet gjennom referansegrupper og gjennom kunnskap som allerede finnes i Aller, som Sol.no er eid av.

Teknologi er ett av temaene seniorer kan lese om på Vi. Skjermdump: Vi.no

– Det var en som ble irritert over at vi lager en egen nettavis for seniorer, og trodde vi ville si «her er internett for de gamle», men det er altså ikke sånn vi tenker, sier Carlsen.

– Det er nok heller mange takknemlige lesere, som er glade for at vi skriver for en målgruppe som ingen satser på.

Andreas Heen Carlsen

Han tror ikke mange lesere føler seg satt i bås. Det skal de heller ikke føle ved å besøke Vi.no.

– Det er nok heller mange takknemlige lesere, som er glade for at vi skriver for en målgruppe som ingen satser på.

Carlsen og Thoresen bekrefter også at satsinga på Vi.no er en del av en større temasatsing fra Sol, men vil foreløpig ikke si noe mer.

– Vi er i gang med en større omlegging. Sol er en perfekt redaksjon for å starte opp ting. Vi har flinke folk på desken, og gode utviklere. Vi skal fortsette å gjøre Vi.no knallsterk, og samtidig satse på flere konsepter, sier Carlsen.

– Det er en spennende tid å jobbe i sol nå.

Powered by Labrador CMS