Kan bli en nettkjempe

Dagbladet kan gi Aller kraftig nettløft.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Onsdag ettermiddag ble det klart at Aller Media forhandler med Berner Gruppen om å kjøpe sistnevntes medieselskap. Ifølge bransjebladet Kampanje, som brøt nyheten, skal prisantydningen ligge mellom 300 og 400 millioner kroner.

Bransjefolk Journalisten har vært i kontakt med karakteriserer trekket som dristig og mener den digitale plattformen til Dagbladet vil være verdifull for Aller.

Mange merkenavn

Det familieeide danske medieselskapet har flere posisjoner på nett i dag gjennom nettsteder som Seher.no, Digi.no, Dinside.no, Topp.no, KK.no og ITAvisen.no for å nevne noen. Disse vil ved et kjøp av Dagbladet kunne nyte godt av en trafikkmaskin som Dagbladet.no, landets tredje største redaksjonelle nettsted.

Dagbladet har i dag samarbeid med Egmonts forbrukerportal Klikk.no. Dersom et kjøp går gjennom vil DinSide kunne erstatte Klikk og få et trafikkløft. Ifølge siste oppdatering av TNS Gallups toppliste hadde DinSide i overkant 115.000 unike brukere om dagen i uke 20. Klikk.no hadde i samme periode 177.000 (Klikk.no samarbeider også med Nettavisen og ABC Nyheter).

Et annet nettsted som kanskje særlig vil ha gevist av Dagbladet som trafikkmaskin er Seher.no. Nettstedets kanskje største konkurrent er Dagbladets Kjendis.no. Sistnevnte har i overkant av 219.000 unike brukere, mens Se og Hørs nettside har i overkant av 121.000. Ved et oppkjøp tror noenat Kjendis vil avvikles som merkevare og at journalistikken om kjentfolk rendyrkes under Se og Hørs fane.

Aller er også sterke på motestoff rettet mot kvinner og ungdom gjennom nettstedene KK.no, Henne.no, Topp.no og StyleMag. Dette kan gi Dagbladet.no styrke mot VGs Minmote.

Medieforsker Arne Krumsvik mener at hovedmotivasjonen for å kjøpe Dagbladet må være å kjøpe seg markedsposisjon.

– Det er åpenbare redaksjonelle synergier også gjennom kjendis- og kvinnestoff og sannsynligvis er distribusjonseffekten ved et kjøp større enn spareeffekten.

Megasite

Det spekuleres også om hva som eventuelt vil skje med Dagbladets nettside dersom oppkjøpet blir en realitet. Vil den fortsette som en nettavis eller bli en mer rendyrket portal? Krumsvik sier at Dagbladet i mange år har vært det han kaller en megasite, og i mindre grad en avis på nett blant de store aktørene.

– Dagbladet har ligget langt fremme i å bruke trafikken på hovednettstedet til å bygge opp andre tjenester og tilbud. De har tenkt nettlogikk til å bygge opp et nettverk av tjenester.

Dagbladet har nettsteder som Kjendis.no, Se.no, Sport.no og eier halvparten av portalen Start.no. Denne eier de sammen med SOL. Aller eier igjen halvparten av SOL.

Nettbutikker

Medierådgiver Lasse Gimnes viser til Allers ekspansjon inn i nye områder de siste årene. Medieselskapet har lansert nettstedene Bloppis.no, hvor unge kvinner kan selge og kjøpe brukte klær. Epla.no hvor det er mulig å selge egendesignede klær og shoppingportalen Fashionstreet.no.

– Med Dagbladet.no kan de få mer trafikk inn til disse nettsidene og med det generere høyere brukerinntekter. Og med en trafikkmaskin som kan gjøre nettsteder som KK.no større, hvem har ikke lyst til det.

En annen styrke Aller kan få ved et kjøp av Dagbladet er en sterk utviklingsavdeling. Dagbladet er tredje størst på mobiltopplisten til TNS Gallup. Seher og DinSide er de eneste nettstedene i Allers portefølje som er notert på denne listen.

På mobilsiden mener Krumsvik det er litt vanskeligere å si hvilke fordeler Aller vil ha av Dagbladet. Selv om avisen har posisjonert seg som en sterk mobilaktør, er det fortsatt ikke snakk om de store pengesummene.

– Det er et marked som ikke er ferdig utviklet. Det er nok mer kjekt å ha en noe man må ha.

Syngergier

Det er trolig også en del synergier å ta ut gjennom HR-funksjoner og økonomi. Hva Aller vil eventuelt gjør med papiravisen er uvisst, men ifølge Dagens Næringsliv skal det være et krav i forhandlingene at papiravisen videreføres.

Krumsvik gjør det klart at det er vanskeligere å holde på kostnadene like effektivt alene enn det er som en del av en større organisasjon.

– Vi ser ikke isolert på én plattform, men på Dagbladet som en sterk merkevare på flere plattformer, sier Aller Media-direktør Roger Hansen til Journalisten.

 

Powered by Labrador CMS