Scandinavia Online startet året med besøk på Aller Media HQ i København. Her er nesten hele teamet samlet. Direktør og ansvarlig redaktør Jan Thoresen i forgrunnen. Foto: Jan Thoresen
Scandinavia Online startet året med besøk på Aller Media HQ i København. Her er nesten hele teamet samlet. Direktør og ansvarlig redaktør Jan Thoresen i forgrunnen. Foto: Jan Thoresen

SOL nominert til «årets mediehus» av internasjonalt mediemagasin

Flere Digiday-nominasjoner til nye SOL-nettsteder.

Publisert   Sist oppdatert

– Dette er utrolig gøy, og en anledning til å løfte blikket og feire det vi har fått til de siste årene. Vi er ganske så stolte av å stå nominert ved siden av blant annet Financial Times til «publisher of the year», sier direktør og ansvarlig redaktør Jan Thoresen i SOL til Journalisten.

Nominerte til Publisher of the Year

  • Scandinavia Online
  • JOE
  • Financial Times
  • The Hook
  • COPA90

Kilde: Digiday

I går kveld fikk SOL-teamet vite at de kan ta hjem flere priser under den årlige Digiday Media Awards Europe, som deles ut av bransjemagasinet Digiday i London i mai:

Scandinavia Online (SOL) er nominert til «publisher of the year», mens både Vi.no med Andreas Carlsen som redaktør og Elbil24.no med Fred Magne Skillebæk som redaksjonssjef står blant de seks nominerte til «best new vertical or brand».

LES OGSÅ: Nettavisa for seniorer ble sniklansert – nå utvider Vi.no med to nye ansatte

– Vi startet tre nye nettaviser i fjor, og bare dét er ganske unikt. Alle tre har blitt suksesser for oss. Vi.no og Elbil24.no har rundt 250.000 unike brukere i uka, forteller Thoresen.

Aller Media-eide SOL driver også Kode24.no.

Nominasjonene lar Thoresen reflektere over endringen SOL har gått gjennom de siste årene.

– Vi var et selskap som egentlig ikke tjente penger for rundt tre år siden, men har klart å snu det til vekst på både Sol.no og de tre nye nettstedene. Vi har et stort utviklingsprosjekt for talestyrte nyheter via Google Home på gang, og har utviklet et nytt format for interaktive lydannonser. Nå driver vi med en driftsmargin på 25 prosent, forteller Thoresen.

Han har en klar formening om hva som er «hemmeligheten» bak suksessen.

– Vi sa til oss selv at grunnen til at vi går på jobb, er kampen mot det meningsløse innholdet på nettet. Vi aggregerer nyheter på Sol.no, og begynte å løfte fram meningsinnnhold og de beste artiklene i nyhetsbildet. Vi har for eksempel totalforbud mot luretitler på fronten. Nå drar både leserne, redaksjonen og selgerne i samme retning, og det er fantastiske nyheter for oss journalister at det kan fungere slik, sier Thoresen.

Digiday Media Awards deles ut i London 9. mai.

Også VGTV har fått plass på nominasjonslista i kategorien «best use of video» for serien «Vegard X Funkygine».