Ole Henrik Nissen-Lie i Norsk Maritimt Forlag tar over Aller Media-eide Båtmagasinet.
Foto: NMF
Kjøper Båtmagasinet fra Aller
Norsk Maritimt Forlag blir ny eier.
Aller Media har solgt Båtmagasinet til Norsk Maritimt Forlag. Det er det andre magasinet Aller selger i løpet av kort tid.
Norsk Maritimt Forlag utgir fra før Båtliv og SEILmagasinet, samt VG Båt i samarbeid med VG.
Atle Knutsen fortsetter som redaktør for Båtmagasinet, mens Ole Henrik Nissen-Lie overtar som publisher.
– Båtmagasinet er flaggskipet i norsk båtpresse. Med Atle Knutsen styrker vi også laget med en av Norges beste båtjournalister, sier Nissen-Lie i en pressemelding.
Planen nå er å slå Båtmagasinet og Båtliv sammen til ett magasin, én nettside og én app.
– Jeg håper at det vil være et økonomisk grunnlag for god båtjournalistikk også i framtiden. Vår fordel er at vi har mye innhold med lang levetid, som tester, havnereportasjer og gjør-det-selv-artikler som abonnentene får tilgang til på nett. Innholdet bruker vi også til å lage spin-off-produkter som VG Båt, sier Nissen-Lie.
– Det finnes cirka 900.000 båter i Norge, og behovet for informasjon og inspirasjon er helt klart til stede blant båtfolket.
Konserndirektør Ingrid Skogrand i Aller Media sier i pressemeldingen at hun er fornøyd med transaksjonen.
– Dette er en fornuftig konsolidering i et krevende marked. Innenfor magasinsjangeren har Aller Media sterke papir- og digitalposisjoner med Se og Hør og KK. Det er strategisk riktig for oss å satse videre der. Jeg er sikker på at NMF er en riktig eier for Båtmagasinet framover, sier Skogrand.