Ole Henrik Nissen-Lie i Norsk Maritimt Forlag tar over Aller Media-eide Båtmagasinet.
Ole Henrik Nissen-Lie i Norsk Maritimt Forlag tar over Aller Media-eide Båtmagasinet.

Kjøper Båtmagasinet fra Aller

Norsk Maritimt Forlag blir ny eier.

Publisert Sist oppdatert

Aller Media har solgt Båtmagasinet til Norsk Maritimt Forlag. Det er det andre magasinet Aller selger i løpet av kort tid.

Norsk Maritimt Forlag utgir fra før Båtliv og SEILmagasinet, samt VG Båt i samarbeid med VG.

Atle Knutsen fortsetter som redaktør for Båtmagasinet, mens Ole Henrik Nissen-Lie overtar som publisher.

– Båtmagasinet er flaggskipet i norsk båtpresse. Med Atle Knutsen styrker vi også laget med en av Norges beste båtjournalister, sier Nissen-Lie i en pressemelding.

Planen nå er å slå Båtmagasinet og Båtliv sammen til ett magasin, én nettside og én app.

– Jeg håper at det vil være et økonomisk grunnlag for god båtjournalistikk også i framtiden. Vår fordel er at vi har mye innhold med lang levetid, som tester, havnereportasjer og gjør-det-selv-artikler som abonnentene får tilgang til på nett. Innholdet bruker vi også til å lage spin-off-produkter som VG Båt, sier Nissen-Lie.

– Det finnes cirka 900.000 båter i Norge, og behovet for informasjon og inspirasjon er helt klart til stede blant båtfolket.

Konserndirektør Ingrid Skogrand i Aller Media sier i pressemeldingen at hun er fornøyd med transaksjonen.

– Dette er en fornuftig konsolidering i et krevende marked. Innenfor magasinsjangeren har Aller Media sterke papir- og digitalposisjoner med Se og Hør og KK. Det er strategisk riktig for oss å satse videre der. Jeg er sikker på at NMF er en riktig eier for Båtmagasinet framover, sier Skogrand.