Sonja Nordanger, her på et landsstyremøte i fjor, har flere bekymringer om salget av Autofil. Foto: Andrea Gjestvang
Sonja Nordanger, her på et landsstyremøte i fjor, har flere bekymringer om salget av Autofil. Foto: Andrea Gjestvang

Stiller spørsmål om Autofil-salg er en virksomhetsoverdragelse

Og klubbleder Sonja Nordanger mener det ikke er grunnlag for nedbemanninger i Aller Media, selv med overtallighet.

Publisert

Fredag ble det kjent at Aller Media selger magasinet Autofil til Bilforlaget. Seks årsverk blir påvirket av salget, men ingen ansatte bytter selskap.

Kampanje meldte om saken først.

Nå mener klubbleder Sonja Nordanger i Aller Media at det kan være snakk om en virksomhetsoverdragelse.

– Jeg registrerer at Bilforlaget uttaler at de har ambisjoner om å videreutvikle Autofil, samtidig som ledelsen i Aller Media kaller dette en innmatstransaksjon, sier hun, og fortsetter:

– Det ønsker vi å se nærmere på. Er dette egentlig en virksomhetsoverdragelse? Og hvilke konsekvenser vil det eventuelt kunne ha for våre medlemmer?

Direktør mener det ikke er en virksomhetsoverdragelse

Virksomhetsoverdragelser er et komplisert felt innen arbeidsrett, hvor ansatte får en rekke rettigheter med på kjøpet. For eksempel har virksomhetsoverdragelse vært et hett tema i forbindelse med anbudet om luftambulanser i Nord-Norge.

En virksomhetsoverdragelse fører ofte til at de som jobber i et selskap, automatisk blir overført til jobben i selskapet som skal ta over. I tillegg skal i utgangspunktet lønns- og pensjonsavtalene, og andre rettigheter i en arbeidsavtale, føres videre, skriver NRK.

Konserndirektør Ingrid Skogrand i Aller Media. Foto: Privat
Konserndirektør Ingrid Skogrand i Aller Media. Foto: Privat

Men Aller Media mener det ikke er aktuelt i dette salget.

– Vi er klare på at dette ikke er noen virksomhetsoverdragelse, sier konserndirektør for Kvinne/tema i Aller Media, Ingrid Skogrand

Hun viser til at Autofil ikke har hatt dedikerte ressurser på noe område, verken redaksjonelt eller fra markedsavdeling og annonsesalg. Ifølge henne har Autofil fått levert stoff fra redaksjonelt ansatte som også leverer til andre publikasjoner i konsernet.

– Autofil har ikke vært en egen, isolert enhet. Det er klare vilkår som skal oppfylles for at noe skal kalles en virksomhetsoverdragelse, sier Skogrand.

Vil løse overtallighet med frivillighet

Som følge av at Autofil nå er solgt, så skal det være snakk om en overtallighet på seks personer i Aller Media. Klubbleder Nordanger mener det burde finnes gode løsninger for det som ikke er nedbemanning.

– Aller Media er et mediehus i framgang. Noen publikasjoner er mindre lønnsomme enn andre, men den totale økonomien og styringsfarten er knallbra. Et mediehus som Aller Media er en attraktiv arbeidsplass og i et slik mediehus tar man vare på de ansatte, sier hun, og fortsetter:

– Slik ståa er nå, er det ikke grunnlag for nedbemanning. Om det blir aktuelt at noen må gå, så må det skje ved frivillighet.

Konserndirektør Skogrand er også klar på at at prinsippet i Aller Media er frivillighet.

– Ledelsen i Aller Media vil alltid ha en grunntilnærming om å løse overtallighet med frivillighet. Alltid. Noe mer detaljert om den prosessen føler jeg ikke er riktig å si offentlig, siden vi ikke har holdt det formelle drøftelsesmøtet med de tillitsvalgte ennå, sier hun.

Varsler ikke flere salg

Salget av Autofil fører også til flere spørsmål om Aller Media vil selge andre nisjemagasiner. Selv om Skogrand tror vi vil se flere eksempler på nisjemagasiner som forener seg i ett nisjeselskap, så ønsker hun ikke å si om Aller Media planlegger flere magasinsalg i fremtiden.

– Vår strategiske tilnærming til porteføljen kommer jeg ikke å dele med Journalisten. Det jeg kan si er at markedet er i endring, og det har det vært lenge. For oss er det viktig å holde papirposisjonene der vi fortsatt er store og dominerende, sier hun.

Hun viser blant annet til Se og Hør, KK og Allers som en sentral del av deres portefølje på papir, men at mye av fokuset på fremtiden er digitalt.

– Vi er heldige å ha digitale posisjoner. Vi har KK.no og seoghør.no på topplista over de mest besøkte nettstedene i landet. Det er posisjoner vi er alene om å ha i det segmentet.