Direktør i Altaposten, Tor Sara. Foto: Rune Østlyngen
Direktør i Altaposten, Tor Sara. Foto: Rune Østlyngen

Altaposten dropper avisbud

Går bort fra de tradisjonelle avisbudene, ble lei av å ikke ha nok.

Publisert Sist oppdatert

Etter 24 år har Altaposten bestemt seg for å droppe tradisjonelle avisbud. Frem til 1. september blir nesten 5000 aviser distribuert med ungdommer som skal tjene lommepenger, men da er det slutt og et distribusjonsfirma tar over.

Lite å spare

Den Polaris-eide avisa har de siste par årene slitt med å få mange nok avisbud til å dekke distribusjonsområdet skikkelig, og det er spesielt vanskelig om sommeren.

Derfor har Altaposten besluttet å leie inn et lokalt distribusjonsfirma for å få avisene ut til leserne. Allerede per i dag står dette firmaet for flere av rutene, og snart tar de over de resterende, med tre unntak.

– Vi kjøper tjenesten hos et eksternt selskap, og kostnaden for oss er omtrent det samme som det var med egne bud. Som ettermiddagsavis har vi hatt ungdom først og fremst, og det har vært vanskelig å dekke opp rutene, sier direktør Tor Sara.

Sju mot 80

De rutene som er bestemt opprettholdt er utenfor Alta by, og der er det ifølge direktøren voksne mennesker som kjører bil.

Det eksterne firmaet vil ha sju budbiler i sving når avisa skal ut, mens det ifølge Sara trengs 120 ungdommer på de 80 budrutene.

– Hvordan tror du dette vil påvirke forholdet til abonnentene?

– Vi tror at det på lang sikt vil påvirke positivt. For vi har ikke klart å være presise nok med egne bud. Med eksternt budfirma vil det gå bra, sier Sara.

Han forteller at Altaposten har vært nede i 60 prosents dekningsgrad. Da Tønsbergs Blad var nede i 80 prosent, valgte sjefredaktør Sigmund Kydland å gå med avisa selv.