Konsernsjef Anders Møller Opdahl og konserndirektør for økonomi og finans, Gisle Torheim, i Amedia.

– En ekstrem andel digitale inntekter

På to år har de digitale inntektene til Amedia økt med 400 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Koronaåret 2020 gjorde at Amedias annonseinntekter fra print stupte. Men de digitale inntektene fortsetter å vokse og i resultatet meldes det om 30 prosent vekst i digitale abonnenter.

Det er en oppgang på over 80.000 nye abonnenter.

– Vi har hatt en sterk vekst som kompenserer for fallet i print. Dette er ikke en engangseffekt som følge av korona. Trenden er sterk og vi leverer langt over det vi forventet for året, sa konsernsjef Anders Møller Opdahl under presentasjonen av resultatet.

Driftsresultatet forbedret seg i 2020 sammenlignet med året før og mye skyldes at opplagsinntektene økte med 127 millioner, i tillegg til innsparinger på kostnadssiden. Kostnader ble blant annet kuttet ved mindre reisevirksomhet og lavere personalkostnader som følge av permittering av selgere.

1,5 milliarder i digitale inntekter

Ifølge Amedia endte de digitale inntektene på anslagsvis 1,5 milliarder kroner. Det er 400 millioner kroner mer enn for to år siden, og Opdahl leker med tanken om at flere av deres mediehus snart har digitale inntekter nok til å kunne dekke de redaksjonelle kostnadene.

– Man kan ikke motregne en til en, men vi har mediehus med en ekstrem andel digitale inntekter. I Finnmark har de kommet fryktelig langt. Den digitale bærekraften øker dag for dag - og det får vi finansiell bekreftelse på, sier han til Journalisten.

Han understreker likevel at inntektene fra print er svært viktige for Amedia.

Annonseinntektene for året falt med 166 millioner kroner, men økningen i opplagsinntektene har kompensert for mye av fallet.

Oslo-satsing

Veksten i Amedia sørget for at resultatet før skatt økte sammenlignet med 2019 og endte på 375 millioner kroner.

Nå er Amedia i en svært god publisistisk posisjon, ifølge Opdahl, og den posisjonen skal bli enda sterkere med satsingen i Oslo-området. Oppkjøpet av Budstikka og nysatsingen Avisa Oslo blir viktig, sier han.

– De to posisjonene komplimenterer området rundt Oslo. Vi er langsiktige med Avisa Oslo og det neste året skal vi bygge kjennskap og rekkevidde for produktet. Vi er en nasjonal aktør og vi må ha en god posisjon i den byen i Norge med størst vekst, sier Opdahl.

Powered by Labrador CMS