Administrerende direktør og sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen. Foto: Birgit Danneberg

Nettavisen kan havne på danske hender

Egmont har forkjøpsrett på aksjer i mediehuset.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mandag ble det kjent at LO og Telenor selger seg ut av Amedia. Mediekonsernet skal nå eies av en ny stiftelse som opprettes ved hjelp av et lån fra Sparebankstiftelsen DNB.

Men ikke all virksomhet i Amedia blir automatisk med over i det nye eierskapet. Det kom fram under en pressekonferanse om salget i Amedias lokaler mandag.

Forkjøpsrett

– Den nye stiftelsen overtar hele konsernet. Men det er knyttet en praktisk utfordring til Russland. Det salget krever godkjenning fra myndighetene i Russland. Så det vil kunne være aktuelt å gjøre en deling slik at den norske virksomheten overtas først, og så den russiske når det godkjennes, sa direktør André Støylen i Sparebankstiftelsen DNB.

Dersom det ikke oppnås godkjenning for salget vil den russiske virksomheten beholdes av dagens eiere.

For andre virksomheter som eies med 50 prosent sammen med andre eiere har eksisterende aksjonærer forkjøpsrett på aksjene.

– Dagens eiere har opsjon til å kjøpe tilbake minoritetsposter eller poster i 50-50-selskaper i løpet av seks måneder, sa Støylen.

Det betyr at Nettavisen kan havne på danske hender. Nettavisen eies nemlig 50 prosent av Amedia og 50 prosent av danske Egmont.

Nettavisen gikk i mange år med store underskudd, men har de siste årene levert stadig voksende overskudd. I 2014, som er det siste året det foreligger offentlige regnskapstall for, gikk Nettavisen med 22 millioner kroner i overskudd av en omsetning på 132,5 millioner kroner.

Alltid interessert

Administrerende direktør Espen Asheim i Egmont vil overfor Journalisten ikke kommentere et muligkjøp.

– Egmont har langsiktige perspektiver i sine eierskap, noe utover det kan jeg ikke kommentere nå.

– Ønsker Egmont å kjøpe resterende aksjer i Nettavisen fra Amedias nye eier?

– Vi vil alltid være interessert i å både kjøpe og selge i mediemarkedet.

Asheim sier at en eventuell prising av Nettavisen ene og alene er et forhold mellom kjøper og selger.

Powered by Labrador CMS