Debatt:

– Det er ikke noe poeng å få dagens aviser levert i fellesstativet. Det fører i praksis til at det tyter over med papiraviser som ikke blir hentet om morgenen, og som ofte glemmes på ettermiddagen i en travel hverdag, skriver Even Gran.
– Det er ikke noe poeng å få dagens aviser levert i fellesstativet. Det fører i praksis til at det tyter over med papiraviser som ikke blir hentet om morgenen, og som ofte glemmes på ettermiddagen i en travel hverdag, skriver Even Gran.

That’s it, papiravisa!

Når Amedia insisterer på å levere dagens avis i Postens fellesstativ langt oppe i gata, er det slutt.

Publisert   Sist oppdatert

Det er mulig det bare er jeg som klager min nød her. Ja, det kan til og med tenkes dette er et «i-landsproblem», men skitt au. Jeg har på følelsen at dette gjelder flere. Posten har i lang tid ønsket at folk skal flytte postkassene sine til sentralt plasserte fellesstativ. I sommer kom kravet til gata vår også. Jeg kan forstå ønsket. Det sendes jo ikke så mye post lenger, og Posten må redusere kostnader. Greit nok.

  • Se svar fra Amedia Distribusjon nederst i saken.

Men nå har dette fått en konsekvens jeg ikke hadde forutsett. Å plassere postkassa i fellesstativ førte til at også avisbudet begynte å levere dagens aviser oppe i fellesstativet et lite stykke unna huset, og ikke i den gamle postkassa utenfor inngangsdøra.

Det er en ganske annen sak. Litt av poenget med dagens avis er at den kommer på døra. Når det å hente avisa innebærer å snøre på seg utesko, ta på seg ytterjakka og gå liten spasertur bort til fellesstativet og tilbake igjen i ens ærend, er tilbudet vesentlig forverret.

En henvendelse til avisene vi abonnerer på, og til Amedia, har ikke ført fram. Amedia distribusjon opplyser at de «slavisk følger Postens leveringssteder».

Valget jeg nå står overfor, er enten å ta ned postkassa fra fellesstativet og leve med Postens ris bak speilet for de som nekter å plassere postkasse i fellesstativ og hente posten på nærmeste Post i butikk, eller å si opp papiravisene. Jeg tror jeg lander på det siste. Det er ikke noe poeng å få dagens aviser levert i fellesstativet. Det fører i praksis til at det tyter over med papiraviser som ikke blir hentet om morgenen, og som ofte glemmes på ettermiddagen i en travel hverdag. Jeg har iPad og mobiltelefon. Der flommer det over med nyheter. Jeg får prøve å klare meg med det.

Grunnen til at jeg skriver dette, er ikke (bare) for å sutre for at jeg selv tvinges til å gå noen skritt for å hente avisa. Jeg lurer på om Amedia har tenkt godt nok over hva konsekvensen av å «slavisk å følge Postens leveringssteder» innebærer. Papiravisene er i en presset situasjon, og denne forverringen i tilbudet kommer i tillegg til alt det andre som truer de tradisjonelle, papirbaserte mediene. Det er ingen som tvinger Amedia til å yte dårligere service bare fordi Posten gjør det. De må ikke gjøre dette.

Hvis målet er å få folk til å si opp papiravisa, er det jo en fornuftig politikk. Men hvis Amedia ønsker at folk skal fortsette å abonnere på en eller flere av deres 72 papirbaserte lokal- og regionaviser, kunne det kanskje være en ide å revurdere politikken?

Alle papirabonnenter er viktige

Det er veldig synd for oss å miste papirabonnenter og alle er like viktige for oss.

Leveringspunktene til våre kunder er i stor grad kundens postkasser, men vi har også andre leveringspunkter til våre husstander, avhengig av type bolig (blokk, rekkehus, hytte, enebolig, etc..). Av den grunn følger vi i utgangspunktet samme leveringspunkt som Posten.

Vi har samme utfordring som Posten der vi står overfor opplagsfall på våre papiraviser som er hovedprodukt i vår rutestruktur. Samtidig så er vi også ute med flere produkter enn avis, og våre distributører leverer dette i all hovedsak på samme leveringspunkt.

At vi er «slaviske» på dette ønsker vi å avkrefte, kunder kan søke til oss om å få levering nærmere hjemmet om man har grunn til det, for eksempel for eldre, bevegelseshemmede og andre med gode grunner til at belastningen blir stor ved endring. Det å ta hensyn til denne typen behov er viktig for oss og vi i Amedia distribusjon har og vil alltid vært opptatt av å kunne levere god service med høy kvalitet til våre kunder.

Ingar Tøien Merli
administrerende direktør
Amedia Distribusjon AS