Administrerende direktør Eva Holmgren og ansvarlig redaktør Bjørn Inge Rødfoss i Eidsvoll Ullensaker Blad er usikre på hva de skal gjøre. Foto: EUB
Administrerende direktør Eva Holmgren og ansvarlig redaktør Bjørn Inge Rødfoss i Eidsvoll Ullensaker Blad er usikre på hva de skal gjøre. Foto: EUB

– Går vi ned på frekvens, vil Amedia svare med å øke prisen ytterligere

Skrur opp prisene for avisdistribusjon.

Publisert

Eidsvoll Ullensaker Blad vurderer å redusere frekvensen på papriavisen som en følge av Amedias varslede prishopp på distribusjon. Amedia svarer med å øke prisen ytterligere, skriver Klassekampen.

Journalisten har tidligere skrevet om at Amedia skrur opp prisene på avisdistribusjon. Over 20 lokalaviser og riksaviser blir berørt.

Et tiltak den konsernuavhengige lokalavisen Eidsvoll Ullensaker Blad (EUB) har vurdert for å takle et prishopp på cirka 35 prosent, er å redusere frekvensen ytterligere.

– Med færre utgivelser hadde vi lagt til grunn at prisen også ville reduseres tilsvarende, sier Eva Holmgren, administrerende direktør i EUB, til Klassekampen.

Men så enkelt er det ikke. I et møte med Amedia denne uka, fikk avisen et svar den ikke hadde forventet, skriver Klassekampen.

– Går vi ned på frekvens, vil Amedia svare med å øke prisen ytterligere. Problemet er at da vet jeg ikke lenger hvor vi skal redusere kostnadene våre.

Ansvarlig redaktør Bjørn Inge Rødfoss sier til Klassekampen at han synes det er spesielt at et konsern som Amedia, som er organisert som en stiftelse og ikke må betale utbytte til sine eiere, kan øke prisene så mye at konkurrerende aviser risikerer å gå dukken.

I naboavisa Raumnes, som også er konsernuavhengig, er man også bekymret.

– Problemet er at Amedia Distribusjon har tilnærmet monopol i vårt distrikt., sier administrerende direktør og ansvarlig redaktør Fred C. Gjestad til Klassekampen.

Administrerende direktør Ingar Merli i Amedia Distribusjon forklarer prisøkningene med at mekanismen i prisreguleringene i de gamle avtalene ikke er tilpasset dagens situasjon. I intervjuet med Klassekampen peker han blant annet på at når papiravisenes opplag faller, blir også kostnaden pr. eksemplar høyere.

Les hele saken hos Klassekampen.

For ordens skyld: Roger Aarli-Grøndalen var ansvarlig redaktør/administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad fra juni 2012 til juni 2018.