Bergensavisen. Foto: Glenn Slydal Johansen
Bergensavisen. Foto: Glenn Slydal Johansen

Bergensavisen bedret resultatet

Gikk 4,4 millioner kroner i pluss i fjor.

Bergensavisen (BA) fikk et driftsresultat på 4,4 millioner kroner i 2013 mot 3,5 millioner kroner året før.

– Annonseinntektene øker både på papir og nett, og abonnementsfallet er noe mindre enn tidligere, skriver administrerende direktør Veslemøy Tvedt Fredriksen i en pressemelding.

Driftsinntektene økte med 1,6 millioner kroner, fra 136,5 millioner i 2012 til 138 millioner kroner i fjor. 30,9 millioner av dem kom i form av pressestøtte, ned 100.000 fra 2012.

Svak kostnadsvekst

Opplaget endte i 2012 på i gjennomsnitt 17.873 eksemplarer. Det er ned 44 prosent fra toppåret 2004 da avisen hadde et opplag på 32.130 eksemplarer. Ferske opplagstall for 2013 legges fram neste uke. Da Medietilsynet i fjor kunngjorde pressestøtten oppga de BAs opplag til 17.713 eksemplarer.

Driftskostnadene hadde lavere vekst, fra 133 millioner i 2012 til 133,7 millioner kroner i fjor.

– Vi begynner å få uttelling for at vi har jobbet jevnt og trutt med forbedringsarbeid og det er selvsagt motiverende. Fall i løssalgsinntektene er fremdeles den største utfordringen på kort sikt, men den digitale veksten er sterk både i leser- og annonsemarkedet så vi ser fremdeles lyst på situasjonen.

På grunn av finansposter endte resultatet før skatt i fjor på 5,4 millioner kroner.

BA mottok 30,9 millioner kroner i pressestøtte i fjor, mot 31 millioner kroner året før.

Amedia eier 70 prosent av avisen. Andre eiere er Sparebanken Vest og Mohn-selskapet Wimoh AS.