Mediefolk:

Magnus Aabech melder overgang til Amedia.

Magnus Aabech går fra NTB til Amedia

Skal styrke Amedia på datastøttet journalistikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Magnus Aabech går fra stilling som redaktør i NTBs utviklingsavdeling til Amedia og jobb som produkteier for datastøttet journalistikk og innholdstjenester, melder Amedia i en pressemelding.

– Vi har over mange år fulgt med og latt oss imponere over arbeidet Magnus har ledet i NTB knyttet til utvikling av ulike tjenester, blant annet robotjournalistikk. Det blir en stor styrke for oss å få ham med på laget, sier nyhetsdirektør i Amedia, Jostein Larsen Østring, i meldingen.

Aabech skal lede et team som skal understøtte Amedias aviser og samarbeidspartnere med datastøttet journalistikk. Teamet skal både kunne bistå redaksjonene når det skjer noe og bygge opp mer langsiktige tjenester som enten gir journalistikk direkte til leserne eller forbedrer hverdagen for redaksjonene.

– Et eksempel på det siste er at vi under covid 19-pandemien har utviklet en tjeneste som har gitt automatiserte artikler om smittetall på kommunenivå og bydelsnivå som kunne kvalitetssikres og publiseres av redaksjonene. Pandemien har i det hele tatt synliggjort styrken som ligger i å kunne sortere relevant data og vise den frem til brukerne på en hensiktsmessig måte, sier Østring.

Aabech tiltrer i rollen 1. oktober.

– Jeg har hatt mange fine år i NTB, men dette var en veldig spennende mulighet jeg ikke kunne takke nei til. Jeg gleder meg til å jobbe med alle de flinke folkene i Amedia sentralt og i redaksjonene over hele landet. Sammen skal vi løfte den digitale journalistikken i avisene videre, sier Aabech selv i meldingen.

Powered by Labrador CMS