Her filmer Erik Hagen kampen mellom KFUM og FFK i kvalifiseringen til OBOS-ligaen i fjor. Foto: Geir A. Carlsson / Fredriksstad Blad

Fotograf Erik Hagen (56) fikk plutselig ansvar for TV-satsingen. Nå er han blitt «supermannen» i Fredriksstad Blad

– Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse, sier han.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

«Ambassadør», «kringkastingssjef» og «supermann». Det er ord kolleger og ledelse bruker om Erik Hagen i Fredriksstad Blad.

Siden 1986 har han jobbet som pressefotograf i avisen. I dag er han én av hovedårsakene til at de opplever enorm suksess med TV-satsingen.

– Jeg føler meg privilegert når jeg blir satset på i en alder av 56 år. Jeg bruker å si at jeg er tre 18-åringer i én og samme person, sier Erik Hagen selv og ler.

Men det har krevd omstilling.

Drømte om kabler

Avisen har flere ganger gjort forsøk med TV-sendinger på sine hjemmesider. I 2013 opprettet de to prosjektstillinger innen web-TV og unggutten Kristoffer Iversen kom inn og ledet den tekniske satsingen. Pressefotografen Erik Hagen ble koblet på prosjektet og bisto der de hadde behov.

Da Iversen senere gikk videre til andre eventyr i VG, ønsket Fredriksstad Blad å videreføre satsingen. Og de ville satse på Erik Hagen i 50-årene.

– Det var en overgang med ganske mange kvantesprang. Jeg vet at det ikke er alle som har taklet det, og som synes det er vanskelig, sier han.

Og det var tøft. I starten. Teknologien, utstyret og infrastrukturen var ikke helt på plass tilbake i 2014 og 2015. På den tiden var det ingen dedikert videodesk i Amedia, slik de har i dag. Erik Hagen måtte finne ut av mange ting selv.

På et kamera kunne det være over 20 forskjellige koblinger som måtte være på plass for at alt skulle fungere.

Spesielt hvis du skal gå direkte.

SDI- og XLR-kabler var ord Hagen ikke umiddelbart forsto, da han så på 500 meter med svarte ledninger. Hvis noe gikk galt, så kunne det være hundrevis av forskjellige feil som måtte fikses.

Det første året drømte han ofte om kabler.

Og han var svært nervøs de første gangene han ute i felte alene skulle lede direktesendingene i Fredriksstad Blad.

Fredriksstad Blad har direktesending fra barnetoget hvert år. Da møter selveste Erik Hagen opp i dress og kamerautstyr. Foto: Espen Normann / Fredriksstad Blad

Fikk tid til å bli trygg

Heldigvis, ifølge Hagen selv, hadde han en ledelse som forsto at han måtte ha tid til å finne tryggheten.

– Jeg fikk frie tøyler til å rett og slett kjøre sendinger på meg selv for å se om det fungerte. Jeg brukte mange uker på tørrtrening for å få det til å gå, sier han.

I starten beskriver han jobben ute i felt som mye «Flåklypa-TV», hvor han i stor grad kjørte både bilde, lyd, grafikk og alt annet selv.

I 2017 tok satsingen virkelig fart. Fredriksstad Fotballklubb hadde rykket ned til 2. divisjon og Amedia hadde plutselig rettighetene til sende kampene på TV.

Innen den tid hadde Amedia bygd opp en infrastruktur for lokalavisene. Lokalt ble også Hagen etter hvert bistått av dyktige kommentatorer som i dag styrer grafikken.

– Nå rekker jeg av og til å ta en kaffekopp under kamp. Det er deilig. Og nå sover jeg godt om nettene. Det gjorde jeg ikke det første året, sier Hagen og ler.

Det blir bedre og bedre for hvert år som går, men seerne kan av og til bli vitne til litt ustabil kameraføring etter et FFK-mål.

– Daglig leder Joachim Høyer i FFK bruker ofte å stå sammen med oss der vi filmer. Når det er skåring, så kommer han og rister i meg. Jeg sliter alltid med å få jubelscenene etter målet, fordi da er kameraet alltid ut og kjøre, sier Hagen og ler nok en gang.

Her er Erik Hagen under direktesendingen av en fotballkamp i Fredrikstad. Fotografen er vant til å forholde seg til nye medier, og var blant annet en del av Fredriksstad Blads nettsatsing på 90-tallet. Han har i nyere tid også vært teknisk ansvarlig for podkast. Foto: Harry Johansson / Fredriksstad Blad

– Ekstremt imponert

Både internt i Amedia og i Fredriksstad Blad hylles Hagen. Sjefsredaktør René Svendsen beskriver fotografen som «supermannen Erik Hagen», og flere utenfra har uttrykt fascinasjon over hvor mye han og Fredriksstad blad har fått til.

Fordi supermannen leverer langt over 100 prosent, ifølge ledelsen.

– Vi er ekstremt imponert over måten Erik har håndtert overgangen, fra å være vanlig stillsfotograf til å bli vår kringkastingssjef, sier digitalredaktør Espen Normann til Journalisten.

Tallene internt i avisen er også imponerende. Blant annet følger over 12.000 seere direktesendingene av FFK-kamper, nesten alltid flere enn det er på stadion. Det er også en en viktig faktor for å oppnå både nye og trofaste abonnenter.

Erik Hagen tar mye ansvar internt i redaksjonen for å få ut videoinnholdet til folket.

– Han har tatt eierskap og er en ambassadør for videosatsingen vår. Han har en vanvittig stolthet i det han lager og pusher det hele tiden frem, sier Normann.

Jobber fortsatt med fotografi

Hagen beregner selv at han i dag jobber 10 prosent som fotograf og 90 prosent med video eller strømming av video.

Under Dokfestivalen i mai består åpningsutstillingen på Fredrikstad kino av et titalls bilder fra Hagens karriere i lokalavisen.

– Du savner ikke å være ren pressefotograf?

– Jo, jeg savner det, men jeg får det tilfredsstilt. I dag har jeg vært på tre fotografjobber. Både feature, ulykke og en vanlige nyhetssak. En veldig variert dag. Og nå har jeg mengdetrening på strømming av video. Jeg føler meg veldig trygg og gruer meg aldri for å gå på jobb, sier Hagen

Han har også fulgt opp kolleger som har begynt med strømming av fotballkamper. Hagen har mye tro på å skape trygghet og råder andre redaksjoner til å gi folk tid til å lære seg ting.

– Du kan ikke starte fra 10 meters dyp og begynne å svømme. Du må få med deg tryggheten fra dag én. Koble opp og ned utstyret i redaksjonslokalene før du drar ut. Bare se at alt funker, sier han.

Samtidig må man ikke være redd for å ta sats, mener Fredriksstad Blad kringkastingssjef.

– Det er som vi sier: Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse, sier Hagen.

Han skryter også av Amedia-konsernet.

– I dag er det veldig mange kamper som vises hver dag og det er veldig lite feilmeldinger som blir rapportert inn. Amedia har en flink desk som også følger opp oss ute i felt, sier Hagen.

Her er ett av bildene Hagen skal stille ut i Fredrikstad i mai. Haugeåsen ungdomsskole i Rolvsøy ble totalskadet i brann 20. april 1988. Her er Rolvsøy-ordfører Arne Øren som hjelper til med å redde ut inventar fra skolen. Foto: Erik Hagen / Fredriksstad Blad

En u-sving i 1986

Gjennom over 30 år i plankebyen, som Fredrikstad ofte kalles, har Hagen fått reise verden rundt. Han har blant annet vært i Russland, USA, Mellom-Amerika og nesten hele Europa.

– Fredrikstad-folk som gjør det bra finnes overalt, sier Hagen.

Men for lenge, lenge siden var det nesten slik at han ikke endte opp der.

Det var i en kø på Mosseveien i 1986 at Hagen tok ett av sine største valg i livet. Han var på vei til Forsvarets hovedkommando, hvor han var ønsket til et halvt år engasjement som fotograf i Libanon. Samtidig hadde Fredriksstad Blad kommet med et tilbud om fast jobb.

Etter fire år som frilanser i Oslo, hvor det stadig ble varslet kutt i frilansbudsjettene, så ble fast jobb plutselig veldig fristende. Og køen ga han endelig litt tid til å tenke litt på hva han ville i livet. Han fant svaret.

– Jeg tok en u-sving, kjørte til Fredrikstad og takket ja til fast jobb, sier Hagen i dag.

Han har ikke angret på den avgjørelsen.

– Fredriksstad Blad har vært en fantastisk arbeidsplass. I all omstilling de siste 30 årene har vi vært i front til å takle dem, mener Hagen.

Og han er én av dem som selv har måtte omstille seg i en ny hverdag. Han var en av de første som tok del i nettsatsingen på 90-tallet og er nå en av de som viderefører satsingen på nett-TV.

Til stor suksess for Fredriksstad Blad.

Powered by Labrador CMS