Gründerne Frode Lia (t.v), Jonas Feiring, Petter Veland og Jonas Giæver sammen med Shubam Mehra og Henrik Glasø Skifjeld i FC Quiz. Helge Birkelund, direktør for sportsutvikling i Amedia og styremedlem i FC Quiz helt til høyre.

Amedia kjøper seg inn i quiz-selskap

Har kjøpt seg inn på eiersiden i FC Quiz.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Amedia ser etter aktører som er i randsonen til vår kjernevirksomhet, hvor vi kan tilføre en industriell verdi og hvor potensialet for fremtidig vekst er stort. FC Quiz treffer godt på disse kriteriene, sier Amedias direktør for strategi og vekst, Ole-Martin Brekke, i en pressemelding.

Amedia bestemte seg for å gå inn i FC Quiz etter at selskapet nylig inviterte nye aksjonærer inn, og har nå en eierandel på 10 prosent.

Selskapet eies ellers av gründerne med 77 prosent og Iterate med 6 prosent, samt flere mindre investorer.

– Vi har også stor tro på gründerne, som har en sterk kompetanse og et stort internasjonalt nettverk. Med vår lokale tilstedeværelse og store fotballsatsing kan vi utfylle hverandre godt. Dette blir et godt partnerskap, sier Brekke.

Frode Lia, gründer og daglig leder i FC Quiz, sier Amedia er en perfekt partner.

– Gjennom sin satsing på lokalfotball over hele Norge vil Amedia være en god match for vår ambisjon om å bygge et suksesscase her hjemme før vi skalerer for flere internasjonale brukere. Løsningen er under utvikling, og vil bli lansert for et større marked i løpet av 2023.

Amedia streamer tusenvis av fotballkamper hvert år og har nylig sikret seg retten til å vise alle kamper fra OBOS-, PostNord- og Norsk Tipping-ligaen og majoriteten av kampene i NM herrer (cupen) fra 2023-sesongen.

Lokalaviskonsernet annonserte i april at de etablerer et nytt vekstinitiativ gjennom en ny organisatorisk enhet Strategi og Vekst.

– FC Quiz er i en tidlig betaversjon, men de har en god tilvekst av brukere. Vi har latt oss imponere over hvor godt denne første versjonen har blitt mottatt av brukerne. Nå gleder vi oss til å bli bedre kjent med dem og se hvilke muligheter vi har til å skape noe sammen, sier Amedia-direktør Brekke.

Powered by Labrador CMS