Amedia styrker samfunnsavdelingen

Amedias nye samfunnsavdeling består nå av (fra venstre) kommunikasjonssjef Hallgeir Westrum, konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt Marte Ingul, kommunikasjonsrådgiver Helene Wille Lund og direktør for utgiverspørsmål Stig Finslo.

Amedia styrker samfunnsavdelingen: – Rammebetingelsene er i rask endring

Flytter ressurser internt og ansetter ny medarbeider.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Amedia etablerte samfunns- og myndighetskontakt som eget konsernområde i fjor høst. Nå gjøres flere organisatoriske grep for å ytterligere styrke dette arbeidet, skriver selskapet i en pressemelding.

Fra mandag 1. august tiltrer direktør for utgiverspørsmål, Stig Finslo (67) og kommunikasjonssjef Hallgeir Westrum (63) den nye samfunnsavdelingen. Samtidig starter også Helene Wille Lund (28) i ny stilling som kommunikasjonsrådgiver. Leder for avdelingen er Marte Ingul, konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt.

– Rammebetingelsene for mediebransjen er i rask endring, med globale teknologiskift som forandrer folks medievaner og folkevalgtes forventninger. Dermed krever det at vi følger politiske og regulatoriske prosesser tettere, både i Norge og i EU, sier Ingul i pressemeldingen.

Hun understreker at mediepolitikken og andre interessepolitiske spørsmål og vedtak setter rammer for Amedias samfunnsrolle og virksomhet.

– Regjeringens forslag til omlegging av den direkte mediestøtten, Stortingets vedtak om åpenhetsloven og EU-parlamentets vedtak om Digital Service Act og Digital Markets Act er ferske eksempler. Tidspunktet er derfor riktig for å samle det overordnede ansvaret for de strategisk viktige områdene samfunnskontakt, kommunikasjon og bærekraft i Amedias samfunnsavdeling slik at vi styrker kraften i arbeidet fremover.

Med endringene samler Amedia også konsernansvaret for kommunikasjon i samfunnsavdelingen. Tidligere har deler av kommunikasjonsarbeidet vært fordelt på andre avdelinger – blant annet HR.

– I tråd med endrede rammebetingelser og forventninger har Amedia som stiftelseseid utgiver behov for å styrke vår kommunikasjon, kunnskapsdeling og gode dialog både internt i Amedia-familien, og med våre viktigste målgrupper i omverden, sier Ingul.

Ny i Amedia-administrasjonen er Helene Wille Lund, som nå er ansatt som kommunikasjonsrådgiver.

– Helene har en spennende bakgrunn og viktig redaksjonell erfaring som lokalavisjournalist. Hun har et analytisk hode og en kreativ penn.

Wille Lund har bachelorgrad i journalistikk fra Volda og mastergrad i medievitenskap fra Universitetet i Oslo. Hun har redaksjonelle erfaring som journalist er fra Moss Avis, Vestby Avis og NRK. Hun har også bakgrunn som kommunikasjonsrådgiver ved Oslo Met.

Powered by Labrador CMS