Polaris Media-eide Opdalingen slår seg sammen med konkurrenten OPP. Den nye avisen skal være klar til nyttår.

Lokalavisene Opdalingen og OPP slår seg sammen fra nyttår

Slutt på 18 års aviskonkurranse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Polaris Media, som eier Opdalingen, kjøper seg inn i lokalavisa OPP i Oppdal. Resultatet blir én lokalavis i Oppdal fra nyttår etter 18 års aviskonkurranse, skriver de to avisene i en felles pressemelding.

Ved nyåret 2015 kjøpte Polaris Media avisa Opdalingen av Amedia, og fem år senere blir Polaris Media majoritetseier i OPP, som i alle år har vært lokalt eid.

I pressemeldingen kommer det fram at Polaris Media har inngått en avtale med majoritetseierne Ingebrigt Bjerke og Per Roar Bekken i OPP om å kjøpe minimum 51 prosent av aksjene i Mediehuset OPP. De to eier til sammen 69,1 prosent av aksjene i det lokale mediehuset.

Videre står det at alle dagens aksjonærer i OPP vil få tilbud om å selge aksjer til samme pris som Polaris Media betaler de to hovedaksjonærene.

Orientert i dag

Styret i OPP AS godkjente handelen torsdag og de ansatte i begge selskap ble orientert fredag formiddag.

– Vi mener denne høsten er det rette tidspunktet å avslutte en utmattende aviskonkurranse som svekker økonomien i begge selskapene. Ingen av avisene driver bærekraftig i dag, sier styreleder Ingebrigt Bjerke i OPP ifølge pressemeldingen.

Begge avisene har siden midten av mars hatt en betydelig annonsesvikt i kjølvannet av koronakrisen. Begge avisene har også opplevd fall i papiropplag de siste årene. Begge mediehusene har i dag cirka 80 prosent av inntektene sine fra papiravisa.

Ikke slåss mot hverandre

Styreleder i Opdalingen AS, og direktør for lokale mediehus i Polaris Media, Henning Johansen, mener det er andre konkurrenter Opdalingen og OPP må konsentrere seg om enn å slåss mot hverandre i et lite marked.

– Lokale mediehus møter knallsterk konkurranse fra selvbetjente plattformer som Facebook og Google. Begge lokalavisene i Oppdal står foran en kostnadskrevende omstillingsprosess fra papirdrevet til digital virksomhet for å overleve. Vi står mye sterkere sammen, sier Johansen ifølge pressemeldingen.

De to avisene i Oppdal har de siste fem årene hatt et samlet underskudd på over to millioner kroner, til tross for at begge avisene de samme fem årene har fått 8 millioner kroner i mediestøtte, står det i pressemeldingen.

– Vi sikrer med dette et robust lokalt mediehus som i enda større grad enn i dag kan drive god lokaljournalistikk. Avisene har i dag hver for seg for liten arbeidsstyrke til å drive tilstrekkelig viktig og relevant undersøkende journalistikk. Den nye sammenslåtte avisa skal bli en viktig samfunnsstemme for folk i fjellregionen i det nye Trøndelag, sier redaktør og daglig leder i OPP, Per Roar Bekken.

Han blir redaktør og daglig leder i det nye mediehuset.

– Vi skal fortsatt utgi en slagkraftig, interessant og viktig papiravis for fastboende i regionen og hyttefolk. I tillegg skal vi bli enda sterkere digitalt enn det de to avisene er hver for seg i dag, sier Bekken.

Beholder radioen

Mediehuset OPP driver også lokalradioen Radio E6 som skal fortsette som før.

Alle ansatte i de to avisene blir med over i det nye selskapet.

De tillitsvalgte er positive til sammenslåingen:

– Vi er begge positive til at redaksjonsmiljøene i OPP og Opdalingen flytter under samme tak, og tror det blir en god løsning både for de ansatte og ikke minst leserne, sier Morgan Frelsøy og Katrine Silseth Naas, klubbledere i henholdsvis OPP og Opdalingen i en felles uttalelse.

Hva den nye avisa skal hete, og hvor ofte den skal komme ut, skal man bruke høsten til å finne ut av. Målet er at den nye avisa skal være klar 1.januar.

Fakta om OPP og Opdalingen

  • Opdalingen ble etablert i 1934. Kjøpt av A-pressen i 1977. I 2015 solgt fra Amedia (tidligere A-pressen) til Polaris Media.
  • Godkjent opplag 2019 var 2029 eksemplarer. Kommer ut to ganger i uka på papir (onsdag og fredag). Omsatte for 8,7 millioner kroner i 2019. Resultat på 398.000 kroner.
  • OPP ble etablert i 2002 og har vært eid av lokale aksjonærer siden oppstarten.
  • Forsøkt oppkjøpt av Amedia i 2014, men etter en folkeaksjon benyttet to av gründerne bak avisen forkjøpsretten og har siden eid 69,1 prosent av OPP.
  • Godkjent opplag i 2019 var 2244 eksemplarer. Kommer ut én gang i uka på papir.
  • Står også bak lokalradioen Radio E6.
  • Omsatte for 7,9 millioner kroner (inkludert Radio E6) i 2019. Resultat på minus 100.000 kroner i 2019
Powered by Labrador CMS