Polaris Media-eide Opdalingen slår seg sammen med konkurrenten OPP. Den nye avisen skal være klar til nyttår.
Foto: Arvid Storli
Lokalavisene Opdalingen og OPP slår seg sammen fra nyttår
Slutt på 18 års aviskonkurranse.
Polaris Media, som eier Opdalingen, kjøper seg inn i lokalavisa OPP i Oppdal. Resultatet blir én lokalavis i Oppdal fra nyttår etter 18 års aviskonkurranse, skriver de to avisene i en felles pressemelding.
Ved nyåret 2015 kjøpte Polaris Media avisa Opdalingen av Amedia, og fem år senere blir Polaris Media majoritetseier i OPP, som i alle år har vært lokalt eid.
I pressemeldingen kommer det fram at Polaris Media har inngått en avtale med majoritetseierne Ingebrigt Bjerke og Per Roar Bekken i OPP om å kjøpe minimum 51 prosent av aksjene i Mediehuset OPP. De to eier til sammen 69,1 prosent av aksjene i det lokale mediehuset.
Videre står det at alle dagens aksjonærer i OPP vil få tilbud om å selge aksjer til samme pris som Polaris Media betaler de to hovedaksjonærene.
Orientert i dag
Styret i OPP AS godkjente handelen torsdag og de ansatte i begge selskap ble orientert fredag formiddag.
– Vi mener denne høsten er det rette tidspunktet å avslutte en utmattende aviskonkurranse som svekker økonomien i begge selskapene. Ingen av avisene driver bærekraftig i dag, sier styreleder Ingebrigt Bjerke i OPP ifølge pressemeldingen.
Begge avisene har siden midten av mars hatt en betydelig annonsesvikt i kjølvannet av koronakrisen. Begge avisene har også opplevd fall i papiropplag de siste årene. Begge mediehusene har i dag cirka 80 prosent av inntektene sine fra papiravisa.
Ikke slåss mot hverandre
Styreleder i Opdalingen AS, og direktør for lokale mediehus i Polaris Media, Henning Johansen, mener det er andre konkurrenter Opdalingen og OPP må konsentrere seg om enn å slåss mot hverandre i et lite marked.
– Lokale mediehus møter knallsterk konkurranse fra selvbetjente plattformer som Facebook og Google. Begge lokalavisene i Oppdal står foran en kostnadskrevende omstillingsprosess fra papirdrevet til digital virksomhet for å overleve. Vi står mye sterkere sammen, sier Johansen ifølge pressemeldingen.
De to avisene i Oppdal har de siste fem årene hatt et samlet underskudd på over to millioner kroner, til tross for at begge avisene de samme fem årene har fått 8 millioner kroner i mediestøtte, står det i pressemeldingen.
– Vi sikrer med dette et robust lokalt mediehus som i enda større grad enn i dag kan drive god lokaljournalistikk. Avisene har i dag hver for seg for liten arbeidsstyrke til å drive tilstrekkelig viktig og relevant undersøkende journalistikk. Den nye sammenslåtte avisa skal bli en viktig samfunnsstemme for folk i fjellregionen i det nye Trøndelag, sier redaktør og daglig leder i OPP, Per Roar Bekken.
Han blir redaktør og daglig leder i det nye mediehuset.
– Vi skal fortsatt utgi en slagkraftig, interessant og viktig papiravis for fastboende i regionen og hyttefolk. I tillegg skal vi bli enda sterkere digitalt enn det de to avisene er hver for seg i dag, sier Bekken.
Beholder radioen
Mediehuset OPP driver også lokalradioen Radio E6 som skal fortsette som før.
Alle ansatte i de to avisene blir med over i det nye selskapet.
De tillitsvalgte er positive til sammenslåingen:
– Vi er begge positive til at redaksjonsmiljøene i OPP og Opdalingen flytter under samme tak, og tror det blir en god løsning både for de ansatte og ikke minst leserne, sier Morgan Frelsøy og Katrine Silseth Naas, klubbledere i henholdsvis OPP og Opdalingen i en felles uttalelse.
Hva den nye avisa skal hete, og hvor ofte den skal komme ut, skal man bruke høsten til å finne ut av. Målet er at den nye avisa skal være klar 1.januar.
Fakta om OPP og Opdalingen
- Opdalingen ble etablert i 1934. Kjøpt av A-pressen i 1977. I 2015 solgt fra Amedia (tidligere A-pressen) til Polaris Media.
- Godkjent opplag 2019 var 2029 eksemplarer. Kommer ut to ganger i uka på papir (onsdag og fredag). Omsatte for 8,7 millioner kroner i 2019. Resultat på 398.000 kroner.
- OPP ble etablert i 2002 og har vært eid av lokale aksjonærer siden oppstarten.
- Forsøkt oppkjøpt av Amedia i 2014, men etter en folkeaksjon benyttet to av gründerne bak avisen forkjøpsretten og har siden eid 69,1 prosent av OPP.
- Godkjent opplag i 2019 var 2244 eksemplarer. Kommer ut én gang i uka på papir.
- Står også bak lokalradioen Radio E6.
- Omsatte for 7,9 millioner kroner (inkludert Radio E6) i 2019. Resultat på minus 100.000 kroner i 2019