Utviklingsdirektør Marie Olaussen , Tønsbergs Blad (t.v.), daglig leder og eier i Moderne Media, Jim Fossheim, direktør for nye medier i Amedia, Arne Reginiussen og visekonsernsjef og CFO i Amedia, Gisle Torheim
Foto: Werner Juvik
Amedia kjøper seg inn i podkastselskap
Går inn som aksjonær i Moderne Media.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Amedia har kjøpt seg inn i podkastprodusenten Moderne Media. Det kommer frem i en pressemelding. Moderne Media er en av de større aktørene innen podkastproduksjon i Norge, og lanserte nylig appen Untold. Amedias aksjepost blir på 49 prosent, ifølge pressemeldingen.
Satser på vekst
– Amedia har skapt høyere etterspørsel etter journalistikken i lesermarkedet og har en positiv vekst i det digitale annonsemarkedet de siste årene. Vi tar nå nye offensive grep med sterkere satsing på ny redaksjonell og kommersiell vekst. Gjennom investeringen i Moderne Media styrker vi vår innholdssatsing i kampen om særlig yngre generasjoners tid, sier Gisle Torheim, visekonsernsjef og CFO i Amedia.
Jim Fossheim, eier og daglig leder i Moderne Media, er glad for samarbeidet med Amedia, og at konsernet nå kommer inn på eiersiden.
– Amedias redaksjoner og Moderne Media vil i fellesskap jobbe med konseptutvikling. Det vil bidra til nye og spennende podkastprodukter til begge selskapenes abonnenter, gjennom å dra nytte av Amedias store redaksjonelle nettverk med over 1.000 reportere rundt om i Norge og Moderne Media sin erfaring med å bygge lydprodukter, sier Fossheim.
– Gode nyheter for lokalaviser
Marie Olaussen, utviklingsredaktør i Tønsbergs Blad, står bak Strandkongene, en av Amedias podkaster produsert med Moderne Media. Hun sier i pressemeldingen at det nye samarbeidet er gode nyheter for de som lager lokalavis.
– Podkast er en fantastisk metode for å formidle gode historier, vise sammenhenger og gjøre kompliserte saker lettere å forstå. Selv om det er for tidlig å si hvordan denne satsingen blir i detalj, tror jeg det er et enormt potensial i denne avtalen. Etter hvert vil den komme både våre redaksjoner og våre abonnenter til gode, sier Olaussen ifølge pressemeldingen.