Schibsted, Amedia og Polaris kontrollerte i fjor 70,7 prosent av det totale avisopplaget.

Ny rapport: Amedia, Schibsted og Polaris øker sine markedsandeler

Eierkonsentrasjonen i avismarkedet øker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Når en stadig større andel av opplaget kontrolleres av de største aktørene, er det viktig at avisene beholder sin egenart. Ellers kan økt konsolidering få negative konsekvenser for mediemangfoldet, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding.

I dag presenterte Medietilsynet sin rapport om avsendermangfoldet i norske medier. Dette er en del av Mediemangfoldsregnskapet.

Rapporten viser at antall medietilbydere er stabilt, men at de de tre største eierne i avismarkedet økte sine markedsandeler fra 2018 til 2019. Schibsted, Amedia og Polaris kontrollerte i fjor 70,7 prosent av det totale opplaget, mot 66,5 prosent i 2018.

Det er en økning på 4,2 prosentpoeng for de tre store konsernene.

Powered by Labrador CMS