Amedia såvidt i pluss

Inntektsfallet fortsetter, men kostnadskuttene begynner å gi tydelig virkning på bunnlinjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Amedia la fredag fram sitt konsernregnskap for andre kvartal og dermed første halvår 2014. Tallene viser et positivt resultat på 5 millioner kroner før skatt, mot pluss 91 millioner i fjor. Etter underskudd i første kvartal ender resultat før skatt ved utgangen av første halvår på minus 48 millioner kroner, mot 72 millioner i pluss på samme tid i fjor.

Se interaktiv grafikk over mediekonsernenes økonomiske utvikling lenger ned i saken.

Amedia fikk et brutto driftsresultat fra ordinær drift på 147 millioner i andre kvartal. Resultatet svekkes med 31 millioner fra fjoråret som følge av lavere annonseinntekter. Samtidig reduserte konsernet kostnadene med 91 millioner i forhold til samme kvartal i fjor.

Kraftig omstilling

– Våre virksomheter har vist en sterk omstillingsevne, og vi kommer styrket ut av et krevende kvartal. Selv om vi opplever et sterkere fall i inntektene enn tidligere, har vi evnet å spare betydelige beløp og tilpasse driften i tråd med dette, sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar.

Han peker på at Amedia i løpet av kvartalet vedtok betydelige kostnadsreduksjoner som vil ha stor betydning for utviklingen i 2015.

Konsernets omsetning i andre kvartal endte på 1.251 millioner (-122 millioner) mens kostnadene var på 1.105 millioner (-91 millioner). Resultatet er belastet med regnskapsmessig tap ved salg av virksomhet samt betydelige engangskostnader. Engangskostnadene var i kvartalet på 94 millioner, hovedsakelig knyttet til bemanningsreduksjoner.

Saken fortsetter under grafikken.

Sett markøren på søylene for å se detaljerte tall. I boksene øverst i den interaktive grafikken kan du velge mellom kvartalsvise driftinntekter og brutto driftsresultat (EBITDA) for de største mediekonsernene det siste året. Ved hjelp av rullegardinmenyen over konsernnavnene kan du isolere tallene for ett eller flere av konsernene.

Vokser ikke nok

Økonomidirektør Glenn Veiby erklærte under presentasjonen at Amedia ikke er fornøyd med en digital inntektsvekst på 13 prosent, og at konsernet jobber hardt for å øke denne. Polaris Media rapporterte tidligere denne uka om en digitalvekst på om lag 20 prosent. Ambisjonen til Amedia ligger på det samme nivået.
– Vi har ambisjoner om rundt 20 prosent. Og ligger nå akkumulert litt under det, men svært nært, og er ikke fornøyd med 13 prosent som vi har nå i annet kvartal. Vi må være høyere, sier Stokstad til Journalisten.

Digitale Medier 1881 styrker seg og bedrer brutto driftsresultat med to millioner til 12 millioner i kvartalet.

- Amedia har handlet raskt for å møte den utfordrende situasjonen i annonsemarkedet. De tiltakene vi har vedtatt har vært avgjørende. Vi forventer at fallet i rubrikkinntekter på print vil fortsette. Dette gjør løpende kostnadstilpasninger nødvendig også framover. Samtidig vil vi styrke oss i det digitale markedet, og vi forventer en sterk vekst i digitale abonnement. Behovet for en rask avklaring av de politiske rammebetingelser og en modernisering av mediepolitikken er påtrengende, sier Are Stokstad.

Lokale forskjeller

Inntektene i Amedia Lokale Medier synker med 87 millioner, hovedsakelig som følge av utviklingen i annonsemarkedet. Med et brutto driftsresultat på 113 millioner svekkes resultatet med 23 millioner fra fjoråret. Den løpende kostnadstilpasningen i mediehusene er god, ifølge konsernets egen vurdering, og samlet endte kostnadene 64 millioner under andre kvartal i fjor.

Under presentasjonen beskrev Stokstad store regionale forskjeller i den økonomiske utviklingen i konsernet. Han slo fast at Amedia opplever et betydelig fall i rubrikkannonser i papiravisene.

Powered by Labrador CMS