Millionfall i Larvik

Inntektene faller i ett krevende marked. Kostnadskutt holder driftsoverskuddet oppe.

Publisert   Sist oppdatert

I fjor falt driftsinntektene i Amedia-eide Østlands-Posten med nesten 6 millioner kroner, sammenlignet med 2013. Topplinjen på 84 millioner kroner er 13 millioner kroner mindre enn toppåret 2012, da omsetningen var på 97 millioner kroner.

- Det er en krevende annonseutvikling. Både generelt sett i markedet og i Østlands-Posten, sier styreleder Øystein Hjørnevik til Journalisten.

Her finner du hele resultatregnskapet

Store konsernbidrag

Driften går likevel med et betydelig millionoverskudd. Mediehuset hadde en drift med 12,7 millioner kroner i overskudd. Det er nesten 2,9 millioner lavere enn året før. At det likevel går såpass bra i Østlands-Posten skyldes Amedias kraftige kuttrunde i fjor. For Østlands-Postens del er kostnadene kuttet med 3 millioner kroner. Disse kostnadene er tatt på sekkeposten andre driftskostnader.

Lønnskostnadene steg med 1,3 millioner kroner i perioden. Dette skyldes omstillingskostnadene som følge av sluttpakkene bedriften ga til de ansatte.

Etter skatt endte overskuddet på 9,5 millioner kroner. Nesten alle pengene går til konsernet. De siste fem årene har mediehuset i Larvik overført nesten 71 millioner kroner i konsernbidrag til Amedias kontorer i Oslo. I samme periode har man overført knappe 2 millioner til egenkaptial.

Vil du vite mer om Østlands-Posten? Sjekk vår dekning her.

Tøft i Holmestrand

Amedia eier i alt fem dagsaviser i Vestfold. I Holmestrand i nordfylket har konsernet den betydelig mindre avisen Jarlsberg Avis. Inntektene der falt med like over 1 million kroner, noe som er betydelig for en avis som i fjor hadde 14,2 millioner kroner i omsetning. Samtidig ble kostnadene redusert med i underkant av 200.000 kroner. Det gav et driftsoverskudd på 579.000 kroner. I 2013 gikk driften 1,4 millioner kroner i pluss.

Resultat etter skatt ga et overskudd på 639.000 kroner. En halvering fra året før.

Hjørnevik sier at Vestfold generelt er langt bedre enn for mange andre markeder i landet.

– Vi har fortsatt sterke posisjoner og et positivt marked, med godt samarbeid med store annonsegrupperinger som eksempelvis eiendomsmarkedet.

Hjørnevik forteller at det er særlig blant de nasjonale kundene at svikten i annonseomsetningen befinner seg. Dette er også trenden i inneværende år. De i alt seks Amedia-avisene i fylket har ifølge styrelederen en ørliten tilbakegang.