Toppen av Nord24 på debutdagen. Faksimile.
Toppen av Nord24 på debutdagen. Faksimile.

Amedia satser nytt i nord

Egen næringslivsavis på nett lansert mandag.

(Oppdatert med kommentar fra klubblederen i Nordlys)

Amedia satser på egen næringslivsavis på nett i Nord-Norge, Nord24.no. Nettavisen vil samarbeide tett med avisene Nordlys, Fremover, Lofotposten, Finnmark Dagblad og Finnmarken.

– Målet er å bli best på løpende nyheter fra næringsliv og samfunnsliv i Nord-Norge, sier ansvarlig redaktør i Nordlys, Anders Opdahl.

Tromsø og Oslo

Ifølge pressemeldingen vil Nord24.no ha en fast stab på fire medarbeidere, tre i Tromsø og én i Oslo. De vil følge de store næringene handel, energi, sjømat og reiseliv, i tillegg til pengestrømmer og maktforhold i både det private næringslivet og det offentlige.

– Vi skal være kritiske og viktige, samtidig som vi vil lete etter og synliggjøre suksesshistorier, sier redaktøren for nettavisen, Rune Endresen. Han har bred erfaring som næringslivsjournalist fra blant annet Dagens Næringsliv og Nordlys.

Spaltister

Med seg har Endresen reporterne Linda Vaeng Sæbbe, Rune S. Alexandersen og Magnus Holte. Foruten egenproduksjon og stoff fra de ulike lokalavisene i regionen, vil Nord24.no ifølge ledelsen knytte til seg et korps av spaltister og kommentatorer.

Amedias lokalaviser i Troms og Finnmark har forberedt samarbeidet om sin nye næringslivssatsing siden i fjor høst. De mener det er et åpenbart og stort behov for et eget næringslivssted og et enhetlig forum for hele landsdelen.

– Spennende

– Jeg håper næringslivet i nord kjenner sin besøkelsestid og aktivt vil ta nettstedet i bruk, sier ansvarlig redaktør i Finnmark Dagblad, Sverre Joakimsen i en kommentar.

Ansvarlig redaktør i Fremover, Tone Angell Jensen, har også stor tro på og store forventninger til den nye digitale satsingen.

Konserndirektør i Amedia, Nina Refseth, synes den digitale satsningen er spennende.

– Næringslivet i nord er i en rivende utvikling. Ved å samarbeide på tvers av våre lokale titler, har vi en unik mulighet til å gi en nær og relevant dekning i hele regionen.

Positiv klubb

– Redaksjonsklubben i Nordlys er meget positiv til Nord24.no, sier klubbleder Leif-Morten Olaussen

– Det er et prosjekt som ledelsen i avisa har jobbet med over en lang periode, lenge før det ble kjent at Amedia skulle spare årsverk. Redaksjonsklubben har hele tiden vært orientert om den jobben som er gjort.

Olaussen betegner Nord24.no som et godt og offensivt bidrag i arbeidet med å gi Nordlys nye bein å stå på.

– Det er naturlig at mediehuset dreier ressursbruken med utfordringene vi står overfor. Vi er opptatt av å bevare så mange arbeiderplasser som mulig, sier han.

Powered by Labrador CMS