Redaktør Jan Erik Hvidsten (til venstre) og Magnus Nilsen har med hjelp fra de seks Amedia-avisene i Vestfold bygget Vestviken24 slik at det ene målet etter det andre sprenges. Foto: Anne Charlotte Schjøll/Tønsbergs Blad.
Redaktør Jan Erik Hvidsten (til venstre) og Magnus Nilsen har med hjelp fra de seks Amedia-avisene i Vestfold bygget Vestviken24 slik at det ene målet etter det andre sprenges. Foto: Anne Charlotte Schjøll/Tønsbergs Blad.

Sprenger budsjett med tregangeren

Kanskje var de beskjedne da planene for det nye nettstedet skulle legges. Med mindre noe drastisk skjer fram til jul, er budsjettrammene til Vestviken24 altfor trange.

Publisert Sist oppdatert

Artikkelen er oppdatert med trafikktall.

Det tredje i rekken av Amedias regionale næringslivsnettsteder med 24 i navnet har eksistert i tre måneder. Satsingen har aviser som Tønsbergs Blad, Sandefjords Blad og Østlands-Posten, for å nevne noen, i ryggen. Og starten har vært over alle forventninger. 

– Det er spisse nisjer som gjelder! skriver redaktør Jan Erik Hvidsten på chat til Journalisten.

Det er lov å være begeistret når man sammen med kollega Magnus Nilsen har bygget opp et nettsted som passerer delmål og budsjett kort tid etter lansering. Riktignok har de fått drahjelp med innhold og trafikk fra de tre nevnte mediehusene, i tillegg til Gjengangeren, Jarslbergs Avis og Øyene.

Mål etter mål

Det første delmålet til nettstedet var 30.000 unike brukere i uken. I forrige uke var tallet 39.000. På en nasjonal skala ennå ganske lite, men lokalt - og i nisjer - slett ikke galt. Hvidsten forteller de nå har stabilisert seg godt over delmålet. 

Tønsbergs Blad hadde riktignok 26.000 unike hver dag på desktop alene i forrige uke. På mobil 25.000 De to andre i Sør-Vestfold hadde 10.-11.000 unike på desktop. På mobil hadde Østlands-Posten 12.500 unike og Sandefjords Blad 7.500. (Disse tallene er korrigert da Journalisten i utgangspunktet bare tok for seg topplisten på desktop).

Hvidsten forteller at de også har gjennomført sin første leserundersøkelse. Den er basert på 750 lesere for å finne ut av hvem som leser innholdet deres. En spisset målgruppe som består av høyt utdannede, gjerne i lederstillinger og med høye inntekter godt representert. 

Det har ifølge redaktøren ført til at de annonsemessig ligger langt foran budsjett. Riktignok kan det være at de var beskjedne da budsjettet ble lagt. Redaktøren vil ikke gå i detalj, men sier de hadde budsjettert med noen hundretusener i annonseinntekter. Kanskje rundt 300.000 kroner. 

Satser redaksjonelt

– Men vi bikker pent millionen. Det blir omtrent tregangeren av hva vi forventet.

Konklusjonen? Amedia har varslet at det skal komme mange nisjeprodukter fra de forskjellige mediehusene i tiden fremover. Som sagt, tre 24-nettsteder så langt. I Østfold er de svangre med tilsvarende. Det er virale nettsteder, debattnettsteder og mer. Jobben til Hvidsten er å starte denne type regionale produkter. Men sånt tar tid og det er arbeidskrevende. Med ett nettsted som vokser og leverer, er det ifølge Hvidsten et opplagt valg å satse på det, fremfor å starte noe på siden.

– Vi snakker om å øke trykket redaksjonelt, sier han.

Det kan være det betyr økte redaksjonelle krefter. Helt sikker er han ikke, for først må budsjetter på plass. 

Powered by Labrador CMS