Amund Djuve. Foto: Birgit Dannenberg
Ser ikke endringer i klippjournalistikken
KLIPPJOURNALISTIKKEN: Amund Djuve mener det fortsatt klippes for mye, men vil ikke forfølge noen medier.
Det er i begynnelsen av mai 2009. Store deler av norsk mediebransje følger de forskjellige debattene under Nordiske Mediedager i Bergen. På scenen i en av dem tar sjefredaktør Amund Djuve ordet under en debatt om pengestrømmen på nettet. Han er tydelig frustrert over at enkelte medier klipper Dagens Næringslivs journalistikk.
– Jeg er glad for å bli sitert, men når du leser 200 millimeter med bare stoff fra DN, det er noe helt annet, sa Djuve da.
Redaktøren mente den gang at mye av det som ble klippet gikk langt utover sitatretten.
E24 var blant mediene Djuve pekte på den gang. Ansvarlig redaktør Per Valebrokk svarte at dersom Djuve mente omfanget var for stort, skyldtes det at E24 hadde gått videre på sakene.
Nyhetsleder Ingrid Indseth fortalte tidligere denne uken at E24 nå klipper atskillig mindre enn de gjorde den gang, og at de heller fokuserer på egensaker.
Fortsatt rapping
Siden 2009 har det vært stille fra Djuve om det han oppfattet som et problem. Det tror han skyldes at ingen har spurt.
– Hvordan vil du karakterisere endringene fra 2009 og fram til i dag?
– Har ikke registrert at dette har endret seg i nevneverdig grad, svarer sjefredaktøren.
– Jeg tror fortsatt at det vil være gratisnettsteder som vil rappe andres saker og bruke disse til å skaffe seg lesere som de kan selge til annonsørene, svarer han på spørsmål om hvordan han tror klippjournalistikkens rolle i norsk mediebransje vil utvikle seg.
Men, sier han, DN har ingen planer om å forfølge noen for å ha klippet for mye av dem.
Så hva med DN selv. Hvordan forholder avisens redaksjon seg til å klippe andre medier?
– Vi forsøker i størst mulig grad å ha egne, unike og eksklusive historier. Hvis andre medier likevel er kilde for vår journalistikk, skal de oppgis – både av hensyn til leseren og av hensyn til det aktuelle mediet.