Amund Djuve, sjefredaktør og administrerende direktør i Dagens Næringsliv. Foto: Thor Brødreskift / CC BY-SA 2.0 / Nordiske Mediedager
Amund Djuve, sjefredaktør og administrerende direktør i Dagens Næringsliv. Foto: Thor Brødreskift / CC BY-SA 2.0 / Nordiske Mediedager

Amund Djuve: – En krevende beskjed å gi, og en enda mer krevende beskjed å få

DNs sjefredaktør varsler nedbemanning, men mye er uvisst.

Publisert   Sist oppdatert

De ansatte i Dagens Næringsliv ble torsdag varslet om en ny kuttrunde og nedbemanning:

30 millioner skal kuttes i kostnader. 5 millioner opplyser sjefredaktør Amund Djuve at de slanker i trykkeri og distribusjon, så rundt 25 millioner skal kuttes i personalkostnader.

Noe særlig mer enn dét kan verken Djuve eller andre kilder Journalisten har snakket med, si om hvor og hvordan kuttene og sluttpakkene kommer i DN-organisasjonen.

Tidlig i prosessen

– Noe av kuttene tas med nedbemanning, men nå skal dette drøftes med de tillitsvalgte. Så skal det opp til styrebehandling i DN og kanskje NHST, så vi er for tidlig i prosessen til å gi noen detaljer, sier Djuve til Journalisten.

– Hvordan mottok redaksjonen beskjeden i dag?

– Det er selvfølgelig ingen hyggelig beskjed å få. En situasjon med kostnadskutt medfører usikkerhet på mange nivåer. Det er en krevende beskjed å gi, og en enda mer krevende beskjed å få.

– Stemmer det at noen av tilbakemeldingene var krasse under møtet?

– Ja, det kan man si, men spørsmålene og innspillene som kom var relevante og fornuftige. Det er flere momenter vi tar med oss i det videre arbeidet, sier Djuve.

– Kan du si noe som helst om hvilke avdelinger som må forberede seg på å oppleve kutt?

– Jeg kan ikke si noe som helst om dette nå, og når jeg kan det er det nok bedre at jeg da gir beskjed internt enn at kollegene får det via Journalisten, sier Djuve.

– Drastisk annonsefall

Djuve beskriver den økonomiske situasjonen i DN som «ikke god nok», og sparetiltakene begrunnes med behov for handlingsrom:

– For å lykkes videre trenger vi økonomisk handlingsrom til å gjøre investeringer i både kompetanse og teknologi. Målet er en like sterk posisjon digitalt som vi i dag har på papir, sier Djuve.

Den siste kvartalsrapporten til eierkonsernet NHST viste til et fall i annonseinntekter på 16 prosent fra samme kvartal i fjor, samlet for konsernets to «norske publikasjoner» DN og Morgenbladet.

– På forsommeren i år opplevde vi en drastisk nedgang i annonseinntekter, spesielt på papir. Markedet er ikke strålende nå heller, sier Djuve, og legger til:

– Det vi lykkes med, er at vi har en veldig kraftig vekst i digitale abonnementsinntekter. Framover håper og tror jeg at vi er i en situasjon der den digitale veksten kommer til å være større enn bortfallet på papir. Å lykkes med digitale abonnementsinntekter blir veldig viktig for god nok lønnsomhet.

Nye lederstillinger

Det er ikke avklart når redaksjonen og andre får beskjed om hvordan nedbemanningen gjennomføres.

Men Djuve bekrefter at det torsdag om en uke, 19. september, skal informeres om hvordan DN-organisasjonen og lederkabalen skal se ut framover.

Under møtet ble det fortalt at nye stillinger skal bemannes framover, i forbindelse med ny lederkabal.