Dagens Næringsliv har store digitale ambisjoner, viser ny strategi. Foto: Eskil Wie Furunes
Eskil Wie Furunes
DN ønsker at tre av fire abonnenter skal være heldigitale innen 2022
– Lite realistisk, mener medieforsker.
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Klassekampen skriver i dag at avisen har fått tilgang til den nye strategiplanen til Dagens Næringsliv (DN), og ifølge denne har næringslivsavisen som mål at 75 prosent av abonnentene skal være heldigitale i 2022.
Medieforsker Jens Barland ved Høyskolen Kristiania sier til Klassekampen at han mener tidshorisonten er lite realistisk.
– Hvis man ser på utviklingen i markedet, er det en treghet der. Folk har sine lesevaner, og de snus ikke fra ett år til det neste. Hvorfor tror Dagens Næringsliv at dette skal endre seg så annerledes for dem enn for andre?
Barland legger til:
– De ønsker sikkert å være veldig ambisiøse. Og de får rett til slutt, men det vil ta lengre tid.
Amund Djuve, sjefredaktør og administrerende direktør i DN, skriver i en e-post til Klassekampen:
«Skal vi vokse fremover, er vi nødt til å selge langt flere digitalabonnement enn i dag. Selv om papir i dag fortsatt er det mest lønnsomme produktet for mange, også DN, varer ikke det lenge.»