Godt forslag, men litt arrogant

KOMMENTAR (Journalisten): Amund Djuve vil ha slutt på klippjournalistikken. Flott, men se litt i egne rekker først.

Publisert Sist oppdatert

Som journalist håper jeg at vi snart er ferdige med klippjournalistikk. Spesielt fordi vi på nettet har mulighet til å gi leserne rss-feed, slik at de likevel finner nyhetene. Og ikke minst fordi jeg mener det stjeler av ressursene redaksjonene har. Derfor har jeg selv gjort det klart at jeg ikke vil bruke min tid på å klippe andre norske medier. Den tiden er bedre brukt på å finne egner nyheter.

Så kommer Amund Djuve på Nordiske Mediedager i Bergen og sier at blant andre Kampanje og E24 går for langt i sin sitering. Djuve vil ta dette opp med de respektive redaktørene. Flott. Veldig bra. Jeg er enig med deg. Enkelte medier – om enn kanskje ikke disse to – går for langt i sine siteringssaker. Dagbladet måtte i fjor betale undertegnede noen tusenlapper etter at de regelrett stjal saken min. Det er på sin plass.

Som om ikke det var nok, fulgte redaksjonssjef i Etter Børs Trygve Aas-Olsen opp i neste økt med sjefens utsagn. Han presterer å spørre digitalsjefene om at nettet handler om å stjele nyheter fra andre. Og fortsetter, som mange andre, å fundere på hvorfor det aldri er tildelt en Skup-pris til en nettredaksjon.

Etter Børs er knapt nok på nett, det har gitt nettsteder som dette, Propaganda og Kampanje godt armslag. Jeg tror kanskje redaksjonssjefen (og tidligere redaktør for dette organet) må ta en nærmere titt på bidragslista til Skup. Du vil nok finne en hel del nominasjoner, og mange av dem gode. Så spørsmålet synes jeg du heller skal rette til juryen, ikke dem som forsøker å vinne prisen.

Jeg synes Aas-Olsen skal gå gjennom en del av sakene journalister i DN har begått. Sommeren 2006 slo Dagbladet opp en sak om en bluessangerinne som mistet livet i en gressklipperulykke. Dette fant kollega i Propaganda David Stenerud ut av var juks. Han slo dette opp i en artikkel (som ikke er på nettet lenger) og fikk siteringer rundt om i landet. Hva gjorde så Etter Børs neste dag? Jo da, de hadde ringt samme kildene som Propaganda og gjort saken til sin egen. Noe sier meg at dette ikke var en sak Etter Børs hadde sugd av eget bryst.

Dette er et gammelt eksempel, av nyere karakter er oppslaget i dag om at TV 2 vil ut av RiksTV. Det fortalte Kampanje dagen før. Det finnes garantert flere eksempler også.

Så, kjære Djuve og Aas-Olsen, fint at dere vil gjøre noe med klippjournalistikken. Jeg tror at vi som bransje vil vinne på å få den tonet ned. Men det er greit å se litt på hva som skjer i egen redaksjon før man kritiserer andre.

Powered by Labrador CMS