Advokat Jon Wessel-Aas kan sammen med TV 2 konstatere at byfogden i Oslo er enig i at nettartiklene ikke skal slettes, og at PM International må betale saksomkostninger. Foto: Kjetil Kolsrud, Rett24.
Advokat Jon Wessel-Aas kan sammen med TV 2 konstatere at byfogden i Oslo er enig i at nettartiklene ikke skal slettes, og at PM International må betale saksomkostninger. Foto: Kjetil Kolsrud, Rett24.

Retten avviser krav om at TV 2 skal slette artikler

Motparten varsler erstatningskrav.

Publisert Sist oppdatert

Tv 2-programmet Helsekontrollen satt i november i fjor søkelyset på organisasjonsbyggingen og produktene til PM International. Redaksjonen tok et nærmere blikk på hvordan selskapet omtalte produktene sine, og hvordan disse ble markedsført.

I to artikler blir selskapet omtalt som pyramideselskap. Dette mislikte PM International og trakk TV 2 for retten og begjærte en midlertidig forføyning hos byfogden i Oslo for å få de to artiklene slettet. 

Byfogden har nå konkludert med å avslå begjæringen, skriver Rett24.no.

«Det ville være å rette baker for smed om TV 2 skulle undergis kritikk for sin avslørende journalistikk knyttet til dekning av tvilsomme reklamekampanjer som PM-konsernet og deres fremste selgere til syvende og sist høster økonomiske frukter av», skriver dommerne i kjennelsen. 

– Vi er ikke overrasket over denne kjennelsen, og vi er fornøyde med at retten har sett forskjellen på fortjenestefull, kritisk forbrukerjournalistikk og ærekrenkelser – i tillegg til å se at krav om sensur ikke er måten å møte kritikk på, sier TV 2s advokat, Jon Wessel-Aas, til Rett24.no.

PM International må i tillegg betale TV 2s saksomkostninger på i underkant av 370.000 kroner. Selskapets advokat, Per Danielsen, sier til Dagens Næringsliv at han på vegne av PM International vil fremme et ikke ubetydelig erstatningskrav mot TV 2 basert på tapte nettoinntekter i 2018 som anslås til å være rundt 50 millioner kroner. 

– At det ikke er en direkte beskyldning om straffbar virksomhet er jeg enig i, men det er like fullt ærekrenkende og skadelig. Det er helt på det rene at PM har lidd ikke ubetydelige tap grunnet TV 2s publiseringer, sier Danielsen til DN.

Powered by Labrador CMS