Anders Nyland opplever at Sigurd Høst kun kommer med selvfølgeligheter og er langt fra imponert over analysen til avisforskeren. Foto: Martin Huseby Jensen.
Anders Nyland opplever at Sigurd Høst kun kommer med selvfølgeligheter og er langt fra imponert over analysen til avisforskeren. Foto: Martin Huseby Jensen.

Mener Høst overdriver BAs krise

BERGEN (Journalisten): – Du trenger ikke være rakettforsker for å si det han sier, men det betyr ikke at han forstår tallene bak, parerer redaktøren.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det er åpenbart at man ikke kan holde på år etter år med slike fall før du går under. Samtidig er det åpenbart at man heller ikke trenger å være rakettforsker for å hoste opp det han har hostet opp på sine 36 eller 37 sider i denne rapporten. Den er full av åpenbare lettvintheter. Det du må gjøre er å gå bak og analysere hva som ligger i disse tallene, sier en lettere entusiastisk BA-redaktør Anders Nyland.

Kommentaren kommer som en reaksjon på Sigurd Høsts avisrapport hvor Høst skriver at opplagsfallet til Bergensavisen er urovekkende, og avisforskeren mener at BA ikke kan klare seg særlig lenge med en slik tilbakegang.

Men Nyland mener altså at Høst må se bak tallene.

Løssalget faller tungt

Opplaget til BA er delt. Tidligere har løssalget utgjort en stor andel av opplaget. Det er nettopp denne distribusjonsdelen som faller.  Ifølge sjefredaktøren har avisen i årets tre første måneder fått flere nye abonnenter enn den har mistet. Men løssalget faller, det legger han ikke skjul på.

I rapporten skriver Høst at det er en bekymringsverdig utvikling blant andre Bergensavisen opplever. I fjor falt opplaget med 10,8 prosent eller 2.726 aviser til et snittopplag på 22.452 aviser. Ifølge aviskatalogen.no utgjorde løssalget i fjor i overkant av en fjerdedel av det totale opplaget.

– Løssalget kommer til å fortsette å falle i overskuelig fremtid, men i  motsetning til Dagbladet og VG har vi en abonnementsbase som er ganske solid. Så det er ikke så dramatisk for oss som det Sigurd Høst skal ha det til, slår Nyland fast.

Under 20.000 i opplag

Han understreker samtidig at produktet må endres, noe BA gjorde andre halvår i fjor. Nyland mener at det meste av opplagsfallet i fjor det kom før omleggingen.

– Så det er ikke svart, men det er klart at man må kompensere for at løssalget faller. For det er en veldig god inntektskilde at folk vil være sine egne avisbud.

Målet for BA er nå å holde opplaget over 20.000 aviser i år, men Nyland mener det er vanskelig å konkludere i mai. Samtidig opplever avisen at løssalget fortsetter å falle i samme tempo som tidligere.

Søndag langt inn i fremtiden

For enkelte andre aviser trekker søndagsavisen gjennomsnittsopplaget. Siden BAs toppår i 2004 har opplaget på søndag gått fra 32.057 eksemplarer til 24.070 eksemplarer i 2009, viser tall fra Medienorge.no. Konkurrent Bergens Tidende solgte på samme tidspunkt over 80.000 aviser.

På spørsmål om hvor lenge BA har søndagsavis svarer Nyland kontant; – Det skal vi ha lenge.

BA har dørselgere som også selger Dagbladet, det tjener BA gode penger på. Nyland vil ikke si hvor mye, men erkjenner at det er viktig for opprettholdelsen av søndagsavis.

– Og så mottar vi produksjonstilskudd. Legger vi ned en utgivelsesdag vil dette bli redusert. Så i sum vil vi tape penger på å legge ned søndagsutgaven.

Det Nyland og ledelsen i BA derimot har gjort er å redusere ressursene som legges ned i produksjonen av søndagsavisen kvelden før. Snarere fokuseres det mer på å produsere ferdig mest mulig av søndagsavisen på fredag.

– Men vi har åpne nyhetssider på lørdag, som andre aviser. Vi har kanskje ikke tjue åpne søndagssider som før, men heller 10–15.

Malt i en dyp svart farge

Til ære for Journalisten har Nyland lekt seg med tallene og malt fanden på veggen.

– La oss si at vi stryker løssalgsinntektene våre helt, og så halverer vi produksjonsstøtten, da tar vi hardt i. Og så må vi justere ned annonseinntektene som følge av leserfall med en 8–9 millioner kroner. Da har Bergensavisen fortsatt inntekter på mellom 90 og 100 millioner kroner. Det er ganske mye penger å lage god journalistikk for. Det er ikke så dramatisk som andre skal ha det til.

Powered by Labrador CMS