André Støylen i Sparebankstiftelsen DNB sier han vil kjempe for papiravisa når stiftelsen overtar som Amedia-eier. Foto: Martin Huseby Jensen
Ny Amedia-eier vil kjempe for papiravisa
Vil forhindre at digitaliseringen av mediehusene går for langt.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Sparebankstiftelsen DNB mener lokalavisenes framtid avhenger av inntekter fra papiravisa.
– Vi må ikke jage folk bort fra papiravisa til det digitale, sier administrerende direktør André Støylen i Sparebankstiftelsen DNB til
Klassekampen.
Mandag ble det kjent at stiftelsen kjøper 100 prosent av aksjene i Amedia, Norges nest største mediekonsern. Sparebankstiftelsen DNB overtar som eier i april, og Støylen sier han ikke har hastverk med å forlate den synkende papirskuta.
– Det store problemet er at nedgangen i papirannonser fortsatt er så mye større enn økningen i digitalannonser. Men papirannonser står fortsatt for en betydelig andel av avisenes inntekter. De nærmeste årene vil derfor økonomien i lokalavisene være helt avhengig av papir, sier Støylen.
Han mener nettavisene først og fremst vil være et tilbud for lesere som er villige til å betale for innholdet. Økonomien i gratis nettaviser har han liten tro på for Amedias del.
– Tanken om å utvikle annonsebaserte nettaviser som en inntektskanal er i ferd med å bli forlatt. Amedia har gjort en bra jobb med denne overgangen ved å lukke stadig flere av sine nettsider. Det er en forretningsmodell som jeg tror er riktig vei å gå, sier Støylen.