NRK møtes med økende kritikk fra flere kanter. Aftenposten-kommentator Joacim Lund tok under overskriften «Billig er sølv, gratis er gull» (ikke på nett, 28.09.2013) til orde for at NRK må lukke nettavisen og innføre pålogging for dem med lisensnummer.
Redaktør Kristian Meisingset i tidsskriftet Minerva mener den kommende Høyre/Frp-regjeringen må «strupe» NRK, og begynne med en avvikling av debattredaksjonen Ytring og trafikkportalen Dit.no.
De siste dagene har kritikken blusset ytterligere opp. Allerede før helgen publiserte Dag og Tid Jon Hustads kritiske artikkel «Vi som vil ha eit truverdig NRK». Lørdag angrep mediekommentator Sven Egil Omdal flaggskipet Dagsrevyen for stadig å toppe sendinga med krimnyheter. «Klokka er nitten, her er Drapsrevyen», skrev Omdal.
I helgen var det i tillegg stor og NRK-kritisk diskusjon på Facebook-veggen til Journalistens redaktør Helge Øgrim.
Innstramming
Spørsmålet er hva den kommende regjeringen ønsker å gjøre med NRK. I stortingsprogrammet for de neste fire årene skriver Høyre at de vil videreføre lisensfinansieringen. Partiet ønsker å øke antallet eksterne produksjoner, og i programmet heter det at NRK ikke må bruke «sin robuste økonomi på en måte som svekker frie institusjoners inntektsgrunnlag».
Regjeringspartneren ønsker å gå lenger. Fremskrittspartiet vil avvikle NRK-lisensen og selge statens aksjer i NRK AS.
Men hva ønsker medieledere hos utvalgte konkurrenter at den nye regjeringen skal gjøre med NRK som årlig får inn rundt fem milliarder kroner i lisenspenger?
Linsensdrevet konkurrent
Ansvarlig redaktør Ove Mellingen i Telemarksavisa (TA) konkurrerer i et utsatt marked. Ikke bare er avisa nummer to i Telemark, på nett konkurrerer den direkte mot NRKs lokalsendinger.
– I utgangspunktet støtter jeg NRKs lisensfinansiering, det er bra for Norge. Men er det riktig at jeg skal betale gjennom mine lisenspenger for at NRK skal kunne utvikle et produkt som er i direkte konkuranse med lokalpressen? spør Mellingen.
Journalistisk sett mener han NRKs rolle og dekning er helt til å leve med. Verre er det med hvordan de opptrer i et kommersielt marked.
– Det er ikke uproblematisk det NRK gjør. Og det spørs om ikke NRK burde være mer tilbakeholdne med å etablere påkostede tjenester i konkurranse med kommersielle medier.
Mellingen understreker for øvrig at han også ønsker snarlige avklaringer rundt pressestøtten.
Lisenstilhenger
Det er også VG-redaktør Torry Pedersens første reaksjon når Journalisten ringer for å få ønskelista hans til en ny kulturminister. Han vil ha et momsregime som er tilpasset den digitale tidsalder, en plattformnøytral pressestøtte og at NRK som offentlig finansiert medieinstitusjon ikke må bli så sterk at det går ut over den kommersielle delen av mediebransjen.
- Jeg tror lisens er smart fordi det skaper en forutsigbarhet i rammevilkårene for NRK, sier Pedersen på spørsmål om hva han mener om finansieringsmåten.
Som borger forventer han tilgang til NRKs innhold på alle plattformer, når han først har betalt lisensen.
Kritisk til nye tjenester
Han er mer kritisk til NRK som leverandør av nettnyheter, og nye tjenester som trafikknettstedet dit.no.
– Det er viktig at de kommersielle aktørene har vilkår som gjør at vi kan overleve på et eller annet vis.
– For nye medietjenester skjønner jeg ikke hvorfor NRK skal ha fortrinn. NRK har alltid drevet med trafikkinformasjon. Men hvis du ser på posisjonen de har på værmelding, var det kanskje ikke tilfeldig at meteorologisk institutt og NRK fant hverandre, sier Pedersen.
Han sikter til værtjenesten yr.no som ble lansert av NRK i 2007 med data fra Meteorologisk institutt.
– Men tjenesten er jo et gode for publikum?
– Det vil det alltid være. Spørsmålet er om værmeldinga hadde vært dårligere om hvis den var gjort av kommersielle aktører.
Ikke endre styrkeforholdet
Pedersen mener den nye regjeringen ikke må øke lisensen slik at NRK kan styrke seg samtidig som kommersielle medier kutter.
Den kommersielle delen av bransjen er konjunkturømfintlig. En av hensiktene til NRK er at de ikke skal være det, men hvis de styrker seg på bekostning av de kommersielle, blir det totale tilbudet redusert.
Må ikke reklamfinansieres
Ansvarlig redaktør Andreas Opdahl i Nordlys er mer bekymret for at NRK skal begynne å konkurrere i samme annonsemarked.
– NRK må være fullfinansiert av linsensen. For å rettferdigjøre det må de være der seerne er, og det er ikke en utvikling som rammer oss at de flytter seg fra fjernsyn til nett. Det som derimot ikke må skje er at NRK begynner å rane av en annonsekake som ikke er i vekt.
Opdahl frykter at dette kan være noe som frister Frp. Så han setter sin lit til Høyre. Det gjør han også når det kommer til moms.
– Høyre har signalisert at de forstår hvor idiotisk det er at vi straffes for digital satsing. Det beste for oss ville selvsagt vært totalt mosmfritak. Men om det ikke er mulig, så håper jeg på lavmoms for både det digitale og papir.
Totalrevisjon av støtte
I motsetning til Ove Mellingen mener Opdahl at det er mindre viktig å beholde pressestøtten i dens nåværende form. Han vil ha en total revidering av hele ordningen, uten at støtten dermed skal reduseres.
– Innsatsen må rettes mot å skikre mangfold. Da er det ikke sikkert at den beste løsningen er å støtte nasjonale nisjeaviser med postadresse Oslo. Dagens ordning tar ikke tilstrekkelig høyde for endringene de siste årene., både med tanke på digitalisering og hvor viktig lokalpressen er.