Arbeidet med å kartlegge den programmatiske verdikjeden startet i januar 2018. Denne måneden var rapporte klar.

Ny undersøkelse: Halvparten av annonsepengene blir borte

Utfordring med programmatiske annonser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I en bloggpost presenterer Anfo-direktør Jan Morten Drange noen av hovedfunnene i en ny rapport hvor man har kartlagt hvordan den programmatiske verdikjeden egentlig ser ut.

Eller som Drange oppsummerer:

– Hvor blir annonsørens penger av på veien til publisisten. Hvilke aktører og hvilke deler av prosessen bidrar til verdiskapning når en såpass lav andel havner i media.

Over halvparten av det som kjøpes av reklame i dag er digitalt, og er det digitalt så kjøpes det gjerne programmatisk.

Arbeidet med rapporten har tatt nesten to og et halvt år, og dette er noen av funnene:

  • Kun halvparten av de pengene annonsørene kjøper reklame for, ender opp hos publisistene. Resten havner hos forskjellige mellommenn i adtech-industrien.
  • I tillegg viser prosjektet at 15 prosent av det annonsørene bruker ikke kan redegjøres for i det hele tatt.

I arbeidet har man tatt utgangspunkt i kjente medier, kategorien som gjerne omtales som «premium».

Flere har også tidligere hevdet at cirka halvparten av pengene blir «borte» underveis, rapporten som denne måneden ble presentert, gir nå mer håndfaste bevis for dette.

Rapporten er utarbeidet av Annonsørforeningens (Anfo) britiske søsterorganisasjon ISBA. Rapporten er tilgjengelig her.

Powered by Labrador CMS