Norske medier har mistet store annonseinntekter de siste ukene.

Få annonsører flytter pengene til norske medier

Nye tall fra ANFO.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Annonsørforeningen (ANFO) har gjennomført en undersøkelse som viser at seks av ti annonsører er påvirket av koronakrisa, og flertallet av disse har allerede kuttet eller justert markedsbudsjettene sine.

Det kommer også fram at få annonsører følger oppfordringen om å bruke norske medier.

Undersøkelsen har fått navnet ANFO Corona Tracker, og skal gjennomføres flere ganger.

86 prosent av dem som har svart, forteller at de har justert markedsplanene sine som følge av koronakrisa. 58 prosent har allerede kuttet pengebruken.

– Hvordan dette utvikler seg vil være interessant å følge med på. Det er mye teori som viser at det er lurt å holde markedsføringstrykket oppe i vanskelige tider. Om ikke annet at man kutter mindre enn konkurrentene for å komme styrket ut på andre siden av krisen, sier Jan Morten Drange, administrerende direktør i ANFO, i pressemeldingen.

ANFO har tidligere oppfordret annonsørene til å velge norske medier fremover. Få har så langt fulgt denne oppfordringen. Kun syv prosent svarer at de har flyttet reklamekroner fra internasjonale plattformer, som Facebook og Google, og til norske medier.

Fakta om dem som har deltatt i undersøkelsen:

  • 47 prosent driver med netthandel
  • 50 prosent er merkevarer/leverandører
  • 31 prosent er handels/kjededrifter
  • 19 prosent er annen virksomhet
  • 50 prosent har over 50 millioner kroner i markedsføringsbudsjett
Powered by Labrador CMS