Anniken Huitfeldt. Foto: Martin Huseby Jensen
Anniken Huitfeldt. Foto: Martin Huseby Jensen

Schibsted berømmer Huitfeldt

Men mener statsråden må vurdere mer enn bare størrelsen på medieselskapene.

Under åpningen av Nordiske Mediedager i Bergen torsdag ble det klart at kulturminister Anniken Huitfeldt har oppnevnt et utvalg som skal se nærmere på medieeierskapslovgivningen.

Les hele kunngjøringen her.

Nå får statsråden positiv tilbakemelding fra Norges største medieselskap, Schibsted. Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal roser Huitfeldt for å ta tak i medieeierskapsloven som ble etablert i 1997.

– De store endringene i mediebransjen, deriblant overgangen fra papirbaserte til digitale medier, er med på å synliggjøre at det er på høy tid med en gjennomgang av lovverket.

Loven hindrer ytterligere vekst

Schibsteds mulige vekst i Norge er i skrivende stund forhindret av medieeierskapsloven. Dette har medført at mediekonsernet må selge seg nesten helt ut av Polaris Media for å få gjennomført Media Norge-fusjon og oppkjøp.

Salget av Polaris skal skje nå i mai, har Medietilsynet tidligere krevd. Problemet for Schibsted er at kjøperne ikke står i kø for å kjøpe det Trondheimsbaserte medieselskapet.

For Schibsted oppstår det trolig en ny utfordring når gruppen til Huitfeldt legger fram sin rapport neste vår. Årsaken til dette er at mandatet går ut på at de skal vurdere elektroniske medieplattformer som nettet inn i medienes posisjon. I dag vurderes ikke VG.no inn i Schibsteds prosentandel av norsk mediemarked.

Må se på mer enn størrelse

Ryssdal mener det er viktig å fokusere på at lovens formål er å fremme ytringsfriheten.

– Fra Schibsted sitt ståsted må det vektlegges sterkere om en medieeier er god eller dårlig, ikke kun baseres på om eieren er stor eller liten, sier han.

Konsernsjefen håper på at myndighetene vil åpne for dialog mellom seg og de berørte parter i medieindustrien. Han ser gjerne at Schibsted får dele sine erfaringer og synspunkt med ekspertgruppen.